Mesaj necititde dan_ion » 11 Noi 2009, 10:16
Cred (parere personala) ca Biblia Sinodata nu a fost tradusa in spiritul Ortodoxiei, Biblia Anania e ireprosabila.
Desigur, nu are prea mare importanta pentru mantuire faptul ca Iov a avut o buba rea sau lepra. Probabil ca traducatorii Bibliei Sinodale s-au gandit ca, in antichitate,cuvantul lepra desemana foarte multe boli de origini diferite, dar care aveau in comun eruptiile, era asadar un termen generic pentru toate bolile care se manifestau prin eruptii. Deci, nu constituie propriu-zis o gresala.
Dar, in Biblia Sinodala totusi exista o gresala fundamentala (corectata de Biblia Anania), caci se refera la un aspect major al Evangheliei.
Sa luam un verset din Rom 3,24)
Biblia Sinodala:
"24. Îndreptându-se în dar cu harul Lui, prin răscumpărarea cea în Hristos Iisus." (Rom 3,24)
Biblia Anania:
"24cei ce în dar se îndreptăţesc cu harul Său f prin răscumpărarea cea întru Hristos." (Rom 3,24)
cu Nota de subsol data de traducator:
"Calitatea de drept (îndreptăţit la mântuire) nu este un rezultat al meritelor omului, ci un dar al harului divin, un efect al iubirii lui Dumnezeu manifestate prin jertfa răscumpărătoare a lui Iisus Hristos."
Aceeasi idee la (Rom. 3,28):
Biblia Sinodala
"28. Căci socotim că prin credinţă se va îndrepta omul, fără faptele Legii."(Rom. 3,28)
Biblia Anania
"28Căci socotim că prin credinţă se va îndreptăţi omul, fără faptele legii. "(Rom. 3,28)
A indrepta/a indreptati. Doua cuvinte aparent asemanatoare, dar cu sensuri diferite. In Evanghelie, acest lucru e fundamental. Nu exageram catusi de putin cand afirmam ca, mantuirea noastra depinde si de aceste doua cuvinte( desi nu exclusiv). Traducatorii Bibliei Sinodale n-au realizat ce raspundere apasa asupra lor si le-au tratat superficial. Sa vedem. In limba romana, cele doua cuvinte inseamna :
ÎNDREPTÁ, îndrépt, vb. I. I. 1. Tranz. A face drept ceea ce era îndoit sau strâmb. ♦ Refl. (Despre oameni) A lua o ținută dreaptă. 2. Tranz. și refl. A (se) schimba din rău în bine; a (se) îmbunătăți, a (se) ameliora. ♦ Refl. (Despre oameni) A se întrema după o boală; a căpăta o înfățișare bună. 3. Refl. și tranz. A(-și) corecta purtările. II. 1. Refl. A porni într-o anumită direcție. ♢ Tranz. Îndreaptă mașina spre oraș. (Expr.) A-și îndrepta pașii = a merge spre... 2. Tranz. A arăta cuiva drumul bun; a îndruma, a conduce în direcția potrivită. ♢ Expr. A îndrepta pașii cuiva = a) a face pe cineva să meargă spre... b) a călăuzi, a conduce (în viață). A(-și) îndrepta ochii (sau privirile) asupra cuiva (sau a ceva) = a se uita la cineva sau la ceva. A(-și) îndrepta gândul asupra cuiva (sau a ceva) = a i se duce gândul la cineva sau la ceva. ♦ A ținti cu o armă de foc asupra cuiva sau a ceva
ÎNDREPTĂȚÍ vb. 1. v. justifica. 2. a autoriza, a îngădui, a justifica, a permite, (livr.) a îndritui, (înv. fig.) a întemeia. (Această împrejurare ne ~ să tragem unele concluzii.)
In contextul nostru, opozitia : a intrepta/ a indreptati devine: a corecta/ a ingadui
28. Căci socotim că prin credinţă se va corecta omul, fără faptele Legii. (Rom. 3,28)
28. Căci socotim că prin credinţă i se va ingadui omului (sa…), fără faptele Legii. Rom. (3,28)
Cred ca e destul de clar pentru a se mai explica ca, prin credinta, omului i se ingaduie (totusi) sa..in ciuda faptului ca este (inca) nedemn (pacatos). Avem de a face aici cu o propozitie subordonata concesiva , adica propozitia subordonata care prezinta o circumstanta in masura sa impiedice realizarea actiunii din regenta, dar nu o impiedica.
Ex: "/Desi/ s-a straduit mult / (totusi) nu a reusit la examen/ ( in ciuda faptului ca s-a… )"
Asadar, prin Mantuirea obictiva, omul se elibereaza din robia pacatului si a mortii, prin intruparea, viata, patimile, moartea si Invierea Mantuitorului Hristos. In virtutea acestei jertfe si a credintei in ea, omul este rasumparat (idreptatit).[/b]
Aceasta cred ca a vrut sa spuna Sfantul Apostol Pavel, si cred ca in mod corect a inteles IPS Bartolomeu Valeriu Anania.
Concluzii:
Traducerea Bibliei Sinodale nu s-a facut in spiritual Orodoxiei. In aceasta traducere, eu am simtit o confuzie intre Mantuirea Subiectiva si Mantuirea Obiectiva. Ortodoxia, spre deosebire de alte confesiuni, face o deosebire intre cele doua feluri de mantuire , dar nu le confunda. Ortodoxia spune clar ca prin Mantuirea Obiectiva sau Rascumparare, omul a fost indreptatit/ justificat/ motivat/ indrituit/ i s-a dat dreptul sa…Omul beneficiaza de acest aspect al mantuirii prin credinta. Mantuirea subiectiva depinde si de faptele omului. Asadar, mantuirea finala se obtine prin credinta si fapte bune. Asa se face ca, in Ortodoxie, Epistolele Sfantului Apostol Pavel si Epistola Sfantului Iacov nu intra in conflict.