Eu acum nu mai stiu cum e bine. Ma puteti lamurii?Anul acesta, de sărbătoarea Bunei Vestiri, se va săvârşi Sfânta Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur unită cu Vecernia, conform învăţăturilor tipiconale ale Bisericii Ortodoxe.
În ziua serbării praznicului, miercuri, 25 martie 2009, se săvârşeşte Utrenia praznicului, Ceasurile şi Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, unită cu Vecernia zilei următoare (26 martie, Soborul Sfântului Arhanghel Gavriil), conform Învăţăturii de tipic a lui Marcu, cap. al VI-lea, inclusă la sfârşitul cărţii de cult numită Triod. Marcu a fost egumen al Mănăstirii Sfântului Sava (Ţara Sfântă) şi ulterior episcop al Idruntului (Otrando).
Corect, dar stihirile şi paremiile nu cumva se iau de la 25 martie?La pg 200 a Mineiului scrie clar ca la vecernia zilei de 26 se face Liturghia Sf. Ioan Gura de Aur.
Românii fac ca ruşii (şi ca grecii până în sec. XIX), adică Liturghia unită cu Vecernia. Cândva, această Liturghie cu Vecernia se făcea spre seară, pt că regulilie monahale cu privire la postirea în zilele de rând f. stricte şi nu admiteau masa în prima jumătate a zilei.De ce liturghia din ziua Praznicului se uneste cu vecernia si nu se face liturghie normala, ca la greci? In Biserica Rusa tot cu vecernia se uneste?
Sa inteleg ca regula veche a fost si la greci: liturghia unita cu vecernia? unde as putea citi ceva referitor la acest lucru? ce izvoare avem?Românii fac ca ruşii (şi ca grecii până în sec. XIX), adică Liturghia unită cu Vecernia. Cândva, această Liturghie cu Vecernia se făcea spre seară, pt că regulilie monahale cu privire la postirea în zilele de rând f. stricte şi nu admiteau masa în prima jumătate a zilei.
Preacuvioase parinte, puteti dezvolta, in limita timpului disponibil si a dragostei fata de cei interesati, chestia cu revizuirea regulilor? Va multumim anticipat. Va rog sa nu va suparati, ca insistam asupra acestor lucruri, dar atata timp cat suntem in legatura cu alte popoare, este bine sa vedem ce pozitie trebuie sa avem si noi, bineinteles argumentata...În prezent însă eu personal optez pt o revizuire a acestor reguli (chiar şi legat de Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite) pt că formalismul de a le respecta duce la o pervertire atât a formelor cât mai ales a esenţei cultului nostru.
Da, sigur. Toată lumea ortodoxă, conform unui Tipic comun, săvârşea această Liturghie unită cu Vecernie.Sa inteleg ca regula veche a fost si la greci: liturghia unita cu vecernia? unde as putea citi ceva referitor la acest lucru? ce izvoare avem?
În afara de Liturghiile din Joia şi Sâmbăta Mare, cred că toate celelalte trebuie săvârşite dimineaţa, fără Vecernie.Preacuvioase parinte, puteti dezvolta, in limita timpului disponibil si a dragostei fata de cei interesati, chestia cu revizuirea regulilor? Va multumim anticipat. Va rog sa nu va suparati, ca insistam asupra acestor lucruri, dar atata timp cat suntem in legatura cu alte popoare, este bine sa vedem ce pozitie trebuie sa avem si noi, bineinteles argumentata...
Un caz tipic de secularizare. În locul zilei naţionale pot interveni diverse alte comemorări şi onomastici.Totul s-a schimbat după 1821, când Bunavestire devine Sărbătoare Naţională a Greciei. Intervine şi Tipicul protopsaltului Konstantinos apoi cel al lui Gheorghe Violakis (ambele din sec. XIX), care reglementează liturgic această problemă.
Ceea ce în vechime era normativ, s-a lăsat în mod tacit la latitudinea fiecăruia, apoi a devenit excepţie, iar apoi a dispărut cu totul, devenind piesă de muzeu, pentru pasionaţi de arheologie liturgică. Postul Mare este în mod clar excepţia remarcabilă a anului liturgic, zeciuiala anului - după expresia Părinţilor, cu o structură ascendentă şi coerentă, foarte unitară. Cred că nu este viabilă o selecţie de genul celei pe care o propuneţi, pentru că cele 40 de zile stau împreună sau cad împreună. În primul caz, ca dovadă, faptul că şi în zi de praznic împărătesc se menţine aceeaşi rigoare de ajunare ca în oricare altă zi din cele 40. În al doilea caz, ca dovadă, faptul că în majoritatea bisericilor şi în aceste 2 zile se slujeşte de dimineaţa, sau, în cazul Sâmbetei Mari, nu se slujeşte deloc.În afara de Liturghiile din Joia şi Sâmbăta Mare, cred că toate celelalte trebuie săvârşite dimineaţa, fără Vecernie.
Nu am intra în această dilemă dacă am respecta Tipicul, cu slujbele "la vremea rînduită".Decât să facem de zeci de ori pe an Vecernia dimineaţa, mai bine să se facă un "aggiornamento". Necesitatea lui este simţită în prea multe aspecte ale cultului nostru ortodox.
Da, mulţumim. Tocmai şi la noi se apropie sărbătoarea.Să aveţi praznic luminos !
Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori