La Anafora şi la împărtăşirea clericilor.Se cunosc momentele cand erau inchise perdelele la Sf Sofia?
Se pare că partea centrală avea perdeaua deasupra şi ea era dată drumul doar pentru momente foarte scurte.Si asa cum arata poza, in fata Sfantului Altar nu era perdea nici cand acestea erau inchise?
Care este rostul închiderii în aceste momente ?silvestru scrie:
Se cunosc momentele cand erau inchise perdelele la Sf Sofia?
La Anafora şi la împărtăşirea clericilor.
Ei, sunt diferite istorioare cu vedenii când Duhul Sfânta ba era văzut, ba nu sau altele de genul şi atunci s-a hotărât să se introducă perdeaua.Care este rostul închiderii în aceste momente ?
E adevărat că perdeaua s-a introdus încă din timpul Sf. Vasile cel Mare ? Oare de aceea armenii au păstrat-o pînă azi ?
Nu tot timpul era completă. Cel mai mult NU. Dar iconostasul nostru cum să-l "dărâmi" în anumite momente ale slujbei?Chiar la sf. Sofia, închiderea era completă
Nu-i nimic greşit. Chiar e mai bine...Parinte Petru,eu nu mai inchid usile si nici perdeaua dupa binecuvantarea mare, pana la impartasirea clericilor. Este cumva gresit?
Pentru cazurile când slujeşte un singur preot, nu prea este logică. Dar când sunt soboare mari de preoţi, dar mai ales atunci când se folosesc mai multe potire şi se toarnă din unul în altul sau când se taie cu copia părticelele de Sf. Trup, se pot întâmpla diferite situaţii cu Sf. Taine, care e mai bine să fie ferite de ochii celor neiniţiaţi. Acesta este singurul raţionament, care însă şi el e discutabil.Păi, împărtășirea clericilor trebuie să fie neapărat cu perdeaua închisă, care-i logica?
Știți doar că s-a găsit soluția echivalentă: în anumite momente ale anului (și-n anumite locuri) avem Liturghia pe scenă, fără vreo piedică vizuală. Poate că este o latură bună a acestui fenomen pe care l-ați criticat.Dar iconostasul nostru cum să-l "dărâmi" în anumite momente ale slujbei?
Biserica ori cu iconostas, ori fără, tot canonică rămâne. Pe când liturghia pe scenă ridică foarte multe semne de întrebare. Un Sf. Ioan Gură de Aur, Sf. Vasile cel Mare sau alţii cred că nu şi-au închipuit niciodată că Liturghia va ajunge să fie slujită pe scene (şi încă fără împărtăşirea mulţimii spectatoare).Știți doar că s-a găsit soluția echivalentă: în anumite momente ale anului (și-n anumite locuri) avem Liturghia pe scenă, fără vreo piedică vizuală. Poate că este o latură bună a acestui fenomen pe care l-ați criticat.
Cum adică, să fie canonică fără iconostas ? Eu vă întreb: un episcop canonic ar sfinți o biserică nouă, fără iconostas ?Biserica ori cu iconostas, ori fără, tot canonică rămâne.
1. Nu înseamnă că dacă un episcop canonic nu sfinţeşte o biserică fără iconostas, biserica este necanonică. Nu-i logică această legătură.Cum adică, să fie canonică fără iconostas ? Eu vă întreb: un episcop canonic ar sfinți o biserică nouă, fără iconostas ?Biserica ori cu iconostas, ori fără, tot canonică rămâne.
De acord. Nici n-am spus că este o problemă reală şi care trebuie "rezolvată" la nivel panortodox.Eu consider că decuparea iconostasului nu rezolvă problema vizibilității (care nu este o problemă reală)
Ei, aici cred că exageraţi prea mult. Eu slujesc într-o biserică oferită de catolici, unde nu am iconostar, pentru nici n-am unde-l pune şi nici nu mă lasă nimeni. Aş fi dorit să punem un gărduţ ceva, dar nici ăsta nu-l avem. Dar niciodată nu mi-au venit în gând inovaţiile de care ziceţi. Mi se crează impresia că v-a luat gura pe dinainte, cum zice românul...iar eliminarea iconostasului ar fi o inovație de tip aggiornamento, oricâte exemple istorice s-ar aduce. Pentru că știm ce ar urma după aceea: mutarea Sf. Mese în mijlocul naosului, slujirea cu fața catre public, împărtășirea la liber, ș.a.
În condiţiile în care majoritatea bisericilor au iconostas, ceea ce bineînţeles nu este rău, cred că ar fi bine ca măcar uşile diaconeşti să fie deschise pe toată durata Liturghiei. Mă refer anume la Liturghie, pentru că aceasta e legată de altar. La Vecernie şi Utrenie, cel puţin în zilele de rând, nici n-ar trebui să se intre în altar.Spuneți-ne, mai bine, cum ar fi canonic de procedat cu ușile/perdelele diaconești în timpul slujbelor:
să rămână deschise sau închise ?
Castigul este atunci cand se slujeste in sobor , pentru ca toti slujitorii sunt atenti , deci nu mai au timp de ,,aifoane'''Dar ce ar aduce această deschidere a perdelelor ? Ar ieși în evidență paraclisierii care taie anafură, sau mătură farîmele, sau curăță cădelnița, și alte mărunțișuri gospodărești care însoțesc liturghisirea. Care ar fi câștigul ?
Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori