nu stie nimeni,pr Petru nu stie?pr Petru, de ce se ridica la vesnica pomenire jertfa si se leagana in sus si jos ,care este semnificatia ?
Ati gasit undeva? Sau e o interpretare personala? Eu m-am gindit la acest fapt dar am intrebat pt ca n-am siguranata ca interpretarea mea e si adevarata, daca nu am o baza.leganarea colivei sugereaza participarea noastra la ridicarea spre cer a sufletului celui adormit
Da. Este f. corectă şi trebuie respectată cu stricteţe. O excepţie în BOR o face Praznicul Înălţării Domnului, când sunt pomeniţi erorii, deşi eu aş scrimba această zi.In Molitfelnicul din 2002 si in Panihida din 1946, se spune ca aceasta Litie mica pentru morti nu se face duminica, la praznice, la sarbatori mari. Este justificata aceasta indicatie?
Aceasta este o practică din VT(Levitic 7,14; 10,14-15; 23,17,20; Numerii 18,11 ş.a.) şi simbolizează faptul că jetrfa este închinata lui Dumnezeu. Este specifică pentru Basarabia.Coliva sau paine si vin, dar de obicei oamenii vin cu multe altele, insa nu stiu ce semnifica acel leganat in sus si jos (si daca este peste tot generalizat ) la vesnica pomenire, poate se gaseste cineva sa-mi spuna, va multumesc anticipat.jertfa insemnand coliva nu?
Da. Este f. corectă şi trebuie respectată cu stricteţe. O excepţie în BOR o face Praznicul Înălţării Domnului, când sunt pomeniţi erorii, deşi eu aş scrimba această zi.In Molitfelnicul din 2002 si in Panihida din 1946, se spune ca aceasta Litie mica pentru morti nu se face duminica, la praznice, la sarbatori mari. Este justificata aceasta indicatie?
Deci, pana la urma, Litia mica se face sau nu se face duminica?3. Litia mică se săvârşeşte oricând şi cu orice ocazie, mai ales duminica, pt că datorită cinstirii Învierii, duminica este interzisă Panihida mare, iar la parohie pomenirea morţilor e solicitată inclusiv duminica.
Părinte Petru, eu nu înţeleg ce rost are să se facă Parastas sau Panihidă după Sf. Liturghie, care este jertfă şi mijlocire desăvîrşită şi pentru vii, şi pentru adormiţi, că doar de aia conţine rugăciune Dipticelor, atît după Epicleză, cît şi la Proscomidie, ca să nu mai vorbim de pomenirile de la Ectenia întreită, de la Vohodul mare şi de la Ectenia adormiţilor - care se poate pune în orice zi înafară de Duminică. Ba chiar şi rugăciunea de binecuvîntare a colivei dinainte de otpust este destul de explicită.Părerea mea este ca în toată parohiile să se slujească în sâmbete şi tot atunci să se facă Panihida Mare, iar duminica să nu se mai facă nimic.
Dar în cazul parastasului este foarte simplu: să îi înveţi pe oameni că cea mai bună pomenire este cea de la Liturghie.Avem însă o realitate pe care nu o putem neglija şi nici călca în picioare.
Ei, dar când vor ridica pomenile? Sau acceptaţi "Veşnica pomenire" la Liturghie? Eu nu.Dar în cazul parastasului este foarte simplu: să îi înveţi pe oameni că cea mai bună pomenire este cea de la Liturghie.Avem însă o realitate pe care nu o putem neglija şi nici călca în picioare.
Nu oamenii vor slungirea slujbei şi repetiţii fără rost, ci clericii tipicari sau pseudo-tipicari.
Să se săvîrşească, dar nu după Liturghie, pentru că nimic nu poate completa Liturghia.Ea trebuie savarsita, pentru ca isi are rostul ei, alminteri, tindem sa scadem si rolul altor slujbe sau traditii - care sunt implicit bisericesti - pomana pt cei adormiti.
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori