orice praznic se poate muta, sau doar zilele sfinţilor ?
Cred că doar a sfinţilor, şi numai a celor a căror prăznuire nu este generalizată cu zi nelucrătoare. De exemplu, ştiu o biserică din Bucureşti cu hramul Sf. Chiril şi Metodiu, care practic nu este cunoscut în BOR. Cred că acolo ar fi justificat un transfer de hram în zi de duminică sau sâmbătă. Dar cu Sf. Nicolae sau Sf. Gheorghe nu cred că este necesar sau binevenit, chiar dacă mulţi lucrează. Mai degrabă, în cazul acestora, în localităţile unde sunt mai multe biserici, slujbele trebuie să fie începute la ore diferite, de la 5 la 10, aşa încât fiecare să poată merge acolo unde-i convine mai bine conform orarului de muncă.
se poate muta, de pildă, Intrarea Maicii Domnului în Templu ?
Maica Domnului este şi ea sfântă, nu-i Dumnezeu. Dar cred că nici n-are rost să vorbim de o astfel de mutare, deşi Biserica românească din Lisabona, care are chiar hramul "Intrării Maicii Domnului la Templu", a mutat slujba praznicală pe duminică 25 noiembrie, fiind de faţă şi episcopul-vicar Ignatie. Şi la noi în "parohia moldovenească" este hramul Sf. Ioan Gură de Aur, adică azi pe 26 noiembrie (pe vechi), dar slujba de hram am făcut-o ieri pe 25, iar azi n-am mai făcut nimic, căci toţi sunt la muncă. Până la urmă, în oraşele din ţările ortodoxe situaţia nu diferă cu mult faţă de cea din Occident. Acolo însă mentalitatea e alta...
dacă se mută Sf. Nicolae duminica, e bine să se mai ţină slujba lui şi pe 6 decembrie, cu mai puţini credincioşi ?
Este un principiu bun şi sănătos în Biserică: "după cum va voi cel mai mare". Problema e că-l pot folosi doar oamenii buni şi sănătoşi.
Până la urmă, aşa cum spuneai şi sfinţia ta, cred că a fost o discuţie pur teoretică. Cel puţin pentru o bună parte din BOR.