Frate Dimitrie, vă multumesc pentru raspunsul Dvs.
... noi cei botezați în Biserica Ortodoxă, având Botez valid, suntem creație nouă în Hristos (2Cor.5:17)...
... nu ține de modul de gândire sau de comportamentul de după Botez.
Din cîte înţeleg, un ortodox "practicant" are voie sa se căsătorească cu orice ortodox (evident, de sex opus..), chiar dacă acesta din urmă poate fi si ateu (am intilnit multi atei botezati in Biserica Ortodoxa), sau înjură de Dumnezeu, sau are nişte concepţii foarte vagi cu privire la Dumnezeu... (??)
Din cîte am înţeles eu, e important botezul, şi nu contează modul cum acest om traieşte??
Însă Domnul Isus a spus: (în context se vorbeşte despre proorocii mincinoşi, dar cred să se aplică tuturor creştinilor)
După roadele lor îi veţi cunoaşte. După roadele lor îi veţi cunoaşte. Au doară culeg oamenii struguri din spini sau smochine din mărăcini? Aşa că orice pom bun face roade bune, iar pomul rău face roade rele. Nu poate pom bun să facă roade rele, nici pom rău să facă roade bune. Iar orice pom care nu face roadă bună se taie şi se aruncă în foc. De aceea, după roadele lor îi veţi cunoaşte. (Matei 7:16-20)
Şi chiar versetul care l-aţi adus:
"Deci, dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă; cele vechi au trecut, iată toate s-au făcut noi." (2 Corinteni 5:17)
Aici Apostolul Pavel spune că a fi o făptură nouă se vede în viaţa omului, şi anume că "cele vechi au trecut" şi "toate s-au făcut noi".
Însă dacă spuneţi că a fost botezat şi e o făptură nouă, însă faptele lui, viaţa lui, spun alt ceva - cum puteţi spune că e o făptură nouă? Nu e o înşelare aceasta?
Efeseni 4:17-32:
"17. Aşadar, aceasta zic şi mărturisesc în Domnul, ca voi să nu mai umblaţi de acum cum umblă neamurile, în deşertăciunea minţii lor,
18. Întunecaţi fiind la cuget, înstrăinaţi fiind de viaţa lui Dumnezeu, din pricina necunoştinţei care este în ei, din pricina împietririi inimii lor;
19. Aceştia petrec în nesimţire şi s-au dat pe sine desfrânării, săvârşind cu nesaţ toate faptele necurăţiei.
20. Voi însă n-aţi învăţat aşa pe Hristos,
21. Dacă, într-adevăr, L-aţi ascultat şi aţi fost învăţaţi întru El, aşa cum este adevărul întru Iisus;
22. Să vă dezbrăcaţi de vieţuirea voastră de mai înainte, de omul cel vechi, care se strică prin poftele amăgitoare,
23. Şi să vă înnoiţi în duhul minţii voastre,
24. Şi să vă îmbrăcaţi în omul cel nou, cel după Dumnezeu, zidit întru dreptate şi în sfinţenia adevărului.
25. Pentru aceea, lepădând minciuna, grăiţi adevărul fiecare cu aproapele său, căci unul altuia suntem mădulare.
26. Mâniaţi-vă şi nu greşiţi; soarele să nu apună peste mânia voastră.
27. Nici nu daţi loc diavolului.
28. Cel ce fură să nu mai fure, ci mai vârtos să se ostenească lucrând cu mâinile sale, lucrul cel bun, ca să aibă să dea şi celui ce are nevoie.
29. Din gura voastră să nu iasă nici un cuvânt rău, ci numai ce este bun, spre zidirea cea de trebuinţă, ca să dea har celor ce ascultă.
30. Să nu întristaţi Duhul cel Sfânt al lui Dumnezeu, întru Care aţi fost pecetluiţi pentru ziua răscumpărării.
31. Orice amărăciune şi supărare şi mânie şi izbucnire şi defăimare să piară de la voi, împreună cu orice răutate.
32. Ci fiţi buni între voi şi milostivi, iertând unul altuia, precum şi Dumnezeu v-a iertat vouă, în Hristos."
Efeseni 5:1-15:
1. Fiţi dar următori ai lui Dumnezeu, ca nişte fii iubiţi,
2. Şi umblaţi întru iubire, precum şi Hristos ne-a iubit pe noi şi S-a dat pe Sine pentru noi, prinos şi jertfă lui Dumnezeu, întru miros cu bună mireasmă.
3. Iar desfrâu şi orice necurăţie şi lăcomie de avere nici să se pomenească între voi, cum se cuvine sfinţilor;
4. Nici vorbe de ruşine, nici vorbe nebuneşti, nici glume care nu se cuvin, ci mai degrabă mulţumire.
5. Căci aceasta s-o ştiţi bine, că nici un desfrânat, sau necurat, sau lacom de avere, care este un închinător la idoli, nu are moştenire în împărăţia lui Hristos şi a lui Dumnezeu.
6. Nimeni să nu vă amăgească cu cuvinte deşarte, căci pentru acestea vine mânia lui Dumnezeu peste fiii neascultării.
7. Deci să nu vă faceţi părtaşi cu ei.
8. Altădată eraţi întuneric, iar acum sunteţi lumină întru Domnul; umblaţi ca fii ai luminii!
9. Pentru că roada luminii e în orice bunătate, dreptate şi adevăr.
10. Încercând ce este bineplăcut Domnului.
11. Şi nu fiţi părtaşi la faptele cele fără roadă ale întunericului, ci mai degrabă, osândiţi-le pe faţă.
12. Căci cele ce se fac întru ascuns de ei, ruşine este a le şi grăi.
13. Iar tot ce este pe faţă, se descoperă prin lumină,
14. Căci tot ceea ce este descoperit, lumină este. Pentru aceea zice: "Deşteaptă-te cel ce dormi şi te scoală din morţi şi te va lumina Hristos".
15. Deci luaţi seama cu grijă, cum umblaţi, nu ca nişte neînţelepţi, ci ca cei înţelepţi,
Concluzia mea: Am citit toată Sfînta Scriptură, şi una dintre ideile de bază ale Noului Testament este că cei născuţi din Duh, de Sus, sunt o făptură nouă şi asta se vede în viaţa lor. În caz contrar, Scriptura ne avertizează să nu ne înşelăm pe noi înşine.
Însă ca să concretizez întrebarea mea din această discuţie:
un ortodox "practicant" - poate să se căsătorească cu orice ortodox, chiar dacă acesta din urmă nu frecventează Biserica, poate chiar nu crede în Dumnezeu, sau în viaţa lui nici pe de parte nu arată frică de Dumnezeu, principalul ca persoana respectiva sa fie botezată in Biserica Ortodoxa? Corect am înţeles eu?
Dacă da, atunci înseamnă că "necredincioşii" cu care nu are voie să se căsătorească un ortodox sunt doar cei din alte religii, adică non-ortodocşii?
Toţi ortodocşii sunt "credincioşi"? (în contextul la toate citatele pe care le-am dat)
Adică între ortodocşi nu sunt "necredincioşi" asupra cărora să se răsfrîngă interdicţia "numai întru Domnul" (din 1 Corinteni 7:39), pe care o comentează şi Ioan Gură de Aur, spunînd: "Căsătoriile mixte sunt, în principiu, lepădare de Hristos" (casatorie mixtă = creştin + necreştin) ???
Dacă este aşa, atunci cum explicaţi ceea ce a spus Teofil Părăian:
"La mine vin oameni și zic că "măi părinte, eu cred în Dumnezeu". Minți! Că nu crezi. Dacă ai crede ai duce viață de credincios. Zice că: "cred în Dumnezeu dar la biserică nu merg". Nu se poate! Cineva care nu merge la biserică, să știe că nu crede în Dumnezeu ... sau credința lui este la măsura superstiției."
sursa:
http://citateortodoxe.ro/autor/teofil-paraian
Dacă am înţeles eu bine, parafrazîndu-l pe Teofil Părăian, acesta spune:
"un ortodox care nu merge la biserică" = "necredincios".
Corect am înţeles eu?
Şi în contextul în care, procentul ortodocşilor care frecventează biserica, comparativ procentul ortodocşilor care nu o frecventează - este mare, totuşi îi consideraţi pe toţi ortodocşii - credincioşi?
Cine nu are dreptate, fratele Teofil Părăian sau ... ??
Teofil Părăian:
Între un ortodox care nu merge la biserică şi un sectar care este loial credinţei lui, îl prefer pe sectar.
De ce?
Petru Moga spune:
pentru că ăla (sectarul) are un Dumnezeu, el are o valoare la care se raportează, pe cînd un ortodox care nu are un Dumnezeu, nu Îl are (conştient). L-ar putea avea, dar nu-l are. Şi care nu are nici o lege, nu am ce face cu el, e amorf.
sursa:
https://www.youtube.com/watch?v=0Lu-meNzPko
Deci, fratele Teofil Părăian între un ortodox "cu numele" şi un sectar, alege un sectar.
Totodată, Învăţătura Bisericii Ortodoxe interzice căsătoria unui ortodox cu un sectar, însă permite căsătoria între un ortodox "practicant" şi un ortodox "cu numele"??
Mi se pare absurd...
Ca să fiu clar, nu pledez pentru căsătoria dintre un ortodox cu un sectar.
Însă mi se pare absurd faptul că se permite căsătoria unui adevărat ortodox cu persoana care fiind copil a fost botezată în Biserica Ortodoxă, datorită unui obicei instituit în societate, şi mai mult nimic în viaţa respectivei persoane nu s-a întîmplat. Şi ei tot sunt "credincioşi"...
Şi din cite înţeleg eu, toate pornesc de la învăţătura BIsericii Ortodoxe privind botezul, corect?
Persoana botezată în Biserica Ortodoxă = persoană născută din Duh (de Sus)
Corect?
Dacă puteţi, vă rog să mă ajutaţi să înţeleg.
Multumesc mult.
Dumnezeu să ne ajute să trăim cu frică sfîntă faţă de El.