Buna ziua
In primul rand as vrea sa spun ca Maria, mama Domnului Isus merita sa fie respectata ca fiind “vasul ales” prin care Mantuitorul a venit pe pamant, fecioara cea despre care se prorocise, ascultatoare de poruncile lui Dumnezeu. (exista multe vorbe rele in popor despre crestinii np ca spunem lucruri rele despre ea, sau punem icoana ei sub presul de la intrare
dar pe unde am fost nu am auzit de asa ceva. Bineinteles ca nu am verificat fiecare pres de la intrare)
Despre subiectul de astazi avem surse din Scriptura si alte scrieri.
Matei13:55,56 si Marcu6:3 ne spune direct despre 4 frati si surori(deci cel putin doua)
Intr-o versiune ortodoxa avem pus in paranteze verisori si verisoare:
Matei 13:55 Au nu este Acesta fiul teslarului? Au nu se numeşte mama Lui Maria şi fraţii (verii) Lui: Iacov şi Iosif şi Simon şi Iuda?
56 Şi surorile (verişoarele) Lui au nu sunt toate la noi? Deci, de unde are El toate acestea?
Problema este ca nu se foloseste “anepsios” (verisor ca in Coloseni 4:10) sau “suggenes”-rudenii(Luca1:36), ci “adelphos” si “adelphe”. Daca ar fi fost in alt context nu ar fi fost probleme, nu?
Desigur, varianta cu verisori a cazut si se propune o “iesire din impas”: cei enuntati acolo sunt frati si surori vitrege din alta casatorie a lui Iosif. Si atunci se recurge la ajutor din traditii.
Una din scrieri este “Protoevanghelia lui Iacov” - scriere apocrifa cu o gramada de inexactitati, ca sa nu spunem mai rau(episodul cu moasa Salomeea, chiar vulgar), contrazicand Biblia, in dorinta de a umple niste goluri din Evanghelii (lucru comun scrierilor apocrife)
Va las pe dumneavoastra sa o cercetati(unul din lucruri chiar este socant: Maria a crescut pana la 12ani in Templu si chiar in Sfanta Sfintelor unde nu intra decat marele preot o data pe an, lucru ce era flagrant impotriva poruncii lui Dumnezeu si nu cred ca zelosii evrei de atunci, foarte scrupulosi in ale Legii sa ingaduie asa ceva.)
Despre subiectul nostru avem la cap.VII:1
“Iată că veni poruncă de la împăratul Augustus să se facă recensământul locuitorilor din Betleemul Iudeii. Atunci Iosif îşi zise: „Mă duc să-i înscriu pe fiii mei, dar ce să fac cu Maria: s-o trec ca soţie? Mi-e ruşine. Ca fiică? Dar toţi fiii lui Israel ştiu că n-am nici o fiică. În ziua Domnului facă-se după voia Domnului!”
Ne spune ca avea fii, dar nu avea fiice. Probabil mai exista o alta scriere care le inventeaza si pe acelea. Desigur aceasta posibilitate ca aceia sa fie frati vitregi si surori vitrege nefiind infirmata in Scriptura, poate fi posibila. Nu neg aceasta.
Alt lucru ce se uita este ca a avea copii in cadrul casatoriei este o binecuvantare si ascultare fata de Dumnezeu (care a poruncit inmultirea oamenilor, veziGeneza1:18; Geneza9:1,7)- lucru ce ar fi de asteptat pentru o femeie asa de ascultatoare de Dumnezeu ca Maria.
Apoi chiar Domnul Isus face referire la definitia casatoriei din Geneza2:24 ca barbatul si femeia se vor face un singur trup si nu vedem care ar fi fost piedica, ca Maria sa fie o sotie adevarata. Aceasta ar fi in acord cu institutia casatoriei pe care Dumnezeu a dat-o.
Daca era un subiect foarte important pentru mantuirea noastra, Scriptura ne-ar fi aratat.
Personal inclin spre varianta cu frati si surori, desi cum am spus si cealalta varianta este posibila.
La revedere!