De multe ori, diferite secte neoprotestante se pretind a fi "Biserici", adică "Trup al lui Hristos", deşi ei înşişi nu se împărtăşesc cu Trupul şi Sângele lui Hristos. În creştinism, din totdeauna, legătura dintre "ecclesia-eucharistia-episcop" a fost considerată fundamentală (a se vedea la Sf. Ignatie Teoforul, ucenicul Sf. Ioan Evanghelistul).
Sectarii, aşa cum este clar chiar şi pt ei, nici nu au cum să aibă euharistie, şi aceasta din două motive:
- nu au preoţi cu succesiunea apostolică;
- nu au o învăţătură corectă despre Euharistie, căci pentru ei Trupul şi Sângele Domnului sunt doar nişte simboluri pe care ei le comemorează odată sau de câteva ori pe an.
Chiar sunt curios cum ei, care zic că merg numai după Biblie, interpretează textul de la Ioan 6:53
Şi le-a zis Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi.
Oare nu rezultă de aici că sectarii nu au nicio şansă de viaţă veşnică?
Petru, porniti de la o idee preconceputa. Si afirmatiile ar fi de felul ca moldovenii din sud nu sunt moldoveni, pentru ca eu asa cred. La fel si aici, ei nu sunt parte din trup pentru ca eu asa vreau sa cred.
Acum, oare chiar credeti ca la ortodocsi vinul se transforma in singe si pinea in carne? Hai sa fim seriosi ca oricum ele ramin cu formula chimica care erau si inainte.
Sau atuni cind Hristos spune ca daca nu mincati trupul meu si nu beti singele meu... se referea el direct la singe si la carne? Ele se refera doar la jertfa Sa pentru mintuire. Si oricine nu primeste aceasta jertfa ca mintuire pentru sine, nu este mintuit. Si acum se face pentru comemorarea acestei jertfe prin care suntem mintuiti. Si asa cum evreii sarbatoreau Pastele pentru asi aduce aminte de felul cum Dumnezeu i-a salvat de ingerul nimicitor, prin faptul ca a fost junghiat un mel si singele a fost uns pe usiori, tot asa si noi sarbatorim spre amintire pretul care l-a platit Hristos pentru oameni.
Tot vinul si pinea erau folosite la sarbatorirea pastelui de evrei, Isus a dat un sens nou la aceasta sarbatoare. Pentru ucenici nu era nimic iesit din comun, pentru ca ei sarbatoreau pastele folosind vin si pine nedospita, dar de la cina inainte de rastignire se schimba focusul, de la mel la Isus, si de la singele mielului la singele lui Hristos. Si acum vrem sau nu dar anume vinul si pinea folosite in comemorarea mortii lui Hristos sunt
simboluri care ne face sa ne gindim la ceva concret si anume pretul platit de Hristos pentru mintuirea oamenilor si concret a mea. Eu am parte la trupul lui Hristos in baza credintei in Isus ca Hristos si Dumnezeu. Si in baza credintei eu beau si maninc din vin si pine pentru a tine minte pretul platit pentru mine de Hristos.
Ar fi multe de spus la mesajul dv,eu o sa ma iau doar de "simboluri".
Nici unde in NT nu se spune ca impartasirea cu darurile euharistice (paiine si vinul) sunt simboluri ci in toate locurile se vorbeste despre Trupul si Sangele Domnului.
Iisus Hristos spune ca painea este Trupul Sau, iar ceea ce este in potir, Sangele Sau (Matei 26, 26-28).
Euharistia este astfel singura Taina in care darurile oferite - materia - se prefac in mod real in ceea ce ele semnifica.
Acesta intelegere au avut-o atat apostolii cat si toti urmasi acestora inclusin Luther
Daca imi permiteti am sa va dau cateva citate din uramasi apostolilor pt a intelege ca niciodata crestinii nu s-am impartasit cu simboluri ci cu lucruri reale,Trupul si Sangele Domnului.
Iisus Hristos spune ca painea este Trupul Sau, iar ceea ce este in potir, Sangele Sau (Matei 26, 26-28).
Euharistia este astfel singura Taina in care darurile oferite - materia - se prefac in mod real in ceea ce ele semnifica.
zice sfantul Ignatie Teoforul,episcop de Antiohia si ucenic direct al apostolilor.
"
Euharistia, este Trupul Mantuitorului nostru Iisus Hristos, Trupul care a suferit pentru pacatele noastre si pe care Tatal, in bunatatea Sa, L-a inviat" ( Catre Smirneni, VII, 1).
Teodor de Mopsuestia parinte al bisericii Primare zice
„Atunci când (Hristos) a dat pâinea, El nu a spus, ‘Acesta este un simbol al trupului Meu’, ci ‘Acesta este trupul Meu’. În acelasi fel, El nu a spus ‘Acesta este un simbol al sângelui Meu’, ci ‘Acesta este trupul Meu’, pentru cã El a vrut sã le privim, dupã primirea harului si venirea Duhului Sfânt, nu dupã natura lor, ci asa cum sunt, trupul si sângele Domnului nostru.” (Omilii Catihetice 5:1).
Iustin Martirul și Filozofuli (100-160)
"În asa-zisa zi a soarelui (duminica n.n.), se face adunarea tuturor celor ce traiesc la orase sau la sate si se citesc memoriile apostolilor (Evangheliile n.n.) sau scrierile profetilor (Vechiul Testament n.n.), câta vreme îngaduie timpul. Apoi, dupa ce cititorul înceteaza, întâistatatorul (episcopul sau preotul n.n.) tine un cuvânt prin care sfatuieste si îndeamna la imitarea acestor frumoase învataturi. Apoi, ne ridicam în picioare toti laolalta si înaltam rugaciuni; dupa care, încetând noi rugaciunea, ne îmbratisam unii pe altii cu sarutarea pacii – vezi cap. 65 – si se aduce pâine si vin si apa, iar întâistatatorul înalta deopotriva rugaciuni si multumiri, cât poate mai multe, la care poporul raspunde într-un singur glas, rostind Amin. Si se da fiecaruia sa se împartaseasca din cele ce au fost consfintite prin euharistie, iar celor care nu sunt de fata li se trimite euharistia acasa, prin diaconi."
Iar aceasta mâncare este numita de catre noi Euharistie (Împartasanie), la care nu pot participa decât cei care cred ca lucrurile pe care le propovaduim sunt adevarate si care au fost curatiti prin baia cea pentru iertare de pacate si pentru renastere si care traiesc dupa porunca lui Hristos.
Caci NU ca pe o pâine si o bautura OARECARE primim noi acestea, ci asa cum Iisus Hristos Mântuitorul nostru, întrupându-Se din Cuvântul lui Dumnezeu si primind trup si sânge pentru mantuirea noastra, tot astfel am fost învatati ca mâncarea pentru care s-a adus multumire prin rugaciunea Cuvântului Sau si cu care trupul si sângele nostru sunt hranite este Trupul si Sângele Acelui Iisus care S-a întrupat (66).
Sf Irineu de Lion (115-200)
Noi Îi jertfim ceea ce este al Lui, pe buna dreptate numind comuniunea si unitatea trupului si a duhului.
Caci precum pâinea, care vine din pamânt, primeste invocarea lui Dumnezeu, si astfel numai este o pâine oarecare, ci Euharistie (Împartasanie), are doua parti: pamânteasca si cereasca, tot asa trupurile noastre, dupa Împartasanie, nu mai sunt pieritoare, ci nadajduiesc la vesnica înviere (IV:18:25).
Astfel, bautura, care este parte din creatia Sa, El a numit-o Sângele Sau, hranindu-ne pe noi, iar pâinea, care tot creatia Sa este, El a numit-o Trupul Sau;
hranindu-ne prin aceasta trupurile. Ori de câte ori paharul si pâinea pregatita de om primesc Cuvântul lui Dumnezeu, Împartasania devine Trupul lui Hristos si prin aceste elemente trupurile noastre primesc hrana si îngrijire.
Sfântul Ambrozie scria: "
Cine este autorul Sacramentelor dacã nu Domnul Iisus?…Poti spune 'Pâinea mea este obisnuitã'…acolo unde a pãtruns sfintirea, pâinea a devenit trupul lui Hristos…Cum se poate ca ceea ce este pâine sã fie Trupul lui Hristos? Prin sfintire. Sfintirea se petrece prin anumite cuvinte. Ale cui cuvinte? Ale Domnului Iisus. La fel ca restul lucrurilor spuse mai înainte, ele sunt rostite de cãtre preot."
Sfântul Grigore de Nisa scria: "
Pâinea este la început o pâine obisnuitã, însã atunci când TAINA o sfinteste, se preface si devine Însusi Trupul lui Hristos. La fel mirul tainic, la fel vinul. Dacã înainte de sfintire erau lucruri de putinã însemnãtate, dupã sfintirea lor de cãtre Duh fiecare din ele a cãpãtat o putere superioarã. Aceeasi putere a cuvântului îl face pe preot sã fie venerat si cinstit, separat de restul oamenilor prin noua binecuvântare revãrsatã asupra lui. Deunãzi era unul din multime, un ins oarecare; deodatã a devenit un dascãl de evlavie, învãtãtor al tainelor ascunse."
Sfântul Chiril scria în anul 350:
"Haideti acum, în deplinã cunostintã, sã ne împãrtãsim de trupul si de sângele lui Hristos. Cãci în chip de pâine trupul sãu vã este dat si în chip de vin sângele Lui, astfel cã împãrtãsindu-vã de trupul si de sângele lui Hristos, veti putea fi uniti în trup si în sânge cu El. Cãci astfel devenim purtãtori de Hristos. Trupul si sângele Sãu sunt distribuite prin mãdularele noastre. Si astfel devenim, potrivit spuselor fericitului Petru, pãrtasi ai naturii dumnezeiesti."
Daca ati avut rabdarea sa cititi cele de mai sus cred ca ati inteles ca intre ortodocsi si np exista o prapastie uriasa.
Fr. Augustin spunea
:În pâinea euharisticã, primiti ceea ce a fost spânzurat pe cruce, si în pahar, aceea ce a curs din coasta lui Iisus Christos”.
„Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul tău cel lin alergând, strig către Tine Doamne: scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive!” (din slujba înmormântării)