Unde ati citit despre asta?Sarut mana parinte! Va rog as dori sa aflu despre vechiul obicei de a scoate icoana prazniculi la Utrenie. [Intru cat nu am vazut niciodata cum se face, as dori sa va intreb care ar fi randuiala ei si momentul la care ar trebui sa se faca, precum si persoanele implicate(1, 2,5 preoti; 1,2,5 diaconi, etc)]. Multumesc!
Din păcate există şi asemenea prostii...Litia dupa Utrenie
Am gasit ceva despre acest lucru in Tipicul tiparit de Alba Iulia, editia 2003, pag 46.Dacă sincer, nu înţeleg nici eu la ce se referă.
Există un obicei, nici pe departe vechi şi doar în anumite părţi ale Bisericii Ruse (sau poate şi prin alte părţi), ca la începutul Polieleului unei sărbători să se scoate icoana sărbătorii în mijlocul bisericii. Eu însă nu sunt deacord cu aşa ceva, pt că ar ieşi că toată Vecernia şi aproape jumătate de Utrenie pe tetrapod stă o altă icoană şi nu cea a sărbătorii.
Dacă însă e vorba despre altceva, atunci chiar nu ştiu!
Eu n-am vazut si nici n-am de gand dar tot aici am citit ca se mai practica!Din păcate există şi asemenea prostii...Litia dupa Utrenie
Transcrieti-ne si noua sa vedem la ce se refera ca suntem curiosi!Am gasit ceva despre acest lucru in Tipicul tiparit de Alba Iulia, editia 2003, pag 46.
In unele parti se mai pastreaza, la manastiri si catedrale, vechiul ritual al scoaterii si inchinarii icoanei sfantului (a praznicului) in mijlocul bisericii, in timpul cantarii Polieleului. Cand incepe sa se cante Polieleul, se deschid usile imparatesti si preotul (in sobor protosul), precedat de diacon cu lumanare aprinsa, vine, ia icoana sfantului (a praznicului) asezata pe tetrapod (iconostas) si o duce in mijlocul naosului, asezand-o pe un analog. Stand amandoi in fata icoanei, la vreme incep cantarea Marimurilor de dupa Polieleu; apoi, aducandu-i-se cadelnita, preotul cadeste mai intai icoana imprejur, apoi naosul si toata biserica, precedat de diacon, care tine in maini faclie aprinsa. Dupa cadire saruta icoana si intra amandoi in sfantul altar. Icoana ramane in mijlocul bisericii, spre a fi sarutata de toti fratii (sau de credinciosi) ca si Sfanta Evanghelie duminica, iar la sfarsitul Doxologiei e luata de preot si diacon cu aceeasi solemnitate si depusa pe tetrapodul pe care sta de obicei icoana hramului, unde ramane pana la odovania sarbatorii respective (la sarbatorile sfintilor ramane pana la vecernia din seara zilei respective).
Da, interesante lucruri se cântă pe la voi... Şi încă îţi crează impresia că la fiecare Utrenie, chiar dacă nu-i duminică. Or întrebarea era anume despre Sărbătorile de peste săptămână.Nu stiu cum e prin alte parti, dar de cand sunt eu mic si merg la Biserica (8-9) ani, la Utrenie, dupa ce se citeste Evanghelia, se canta Invierea Ta Hristoase si pr scoate Sf.Evanghelie in mijlocul Bisericii.Ea sta spre inchinare pana la sfarsitul Doxologiei, cand se canta Sfinte Dumnezeu... iar pr o ia si o duce in Altar frumos.Apoi urmeaza, cred ca o ectenie de sfarsit si binecuvantarea de inceput de Sf.Liturghie. :mrgreen: Cu icoana...nu am vazut.
Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori