Care ar fi motivul, dacă nu este unul personal?Eu însă prefer varianta fără invocarea rugăciunilor episcopului.
Care ar fi motivul, dacă nu este unul personal?Eu însă prefer varianta fără invocarea rugăciunilor episcopului.
Dumnezeu să mă ierte, dar faţă de ăştia din Basarabia am rezerve...Care ar fi motivul, dacă nu este unul personal?Eu însă prefer varianta fără invocarea rugăciunilor episcopului.
Aşa cum arată N. Uspensky în studiul său despre Otpusturi, până la jumătatea sec. 17, "purtătorii de Dumnezeu părinţi Ioachim şi Ana" erau pomeniţi doar în ziua de sâmbătă, când se pomenesc toţi sfinţii, după care a trecut spre a fi pomenit în toate zilele. Asta s-a întâmplat cu Slujebnikul slavonesc şi de acolo a trecut şi în Liturghierul românesc. Interesant că în aceaşi perioadă, la Otpusturi nu era pomenit sfântul ocrotitor al lăcaşului şi nici sfântul a cărui Liturghie s-a săvârşit.Este obligatorie pomenirea Sfinților Ioachim și Ana la majoritatea apolisurilor ?
Cum au ajuns ei acolo ?
Aşa cum "doctorii fără de arginţi" au început să constituie o categorie aparte deşi, până la urmă, ei sunt tot mucenici, probabil tot aşa a fost costituită această categorie a drepţilor Ioachim şi Ana, care fiind doar doi, nu este nici o problemă să fie pomeniţi nominal.Dar ce legătură au ei cu sâmbăta, sau de ce sunt pomeniți nominal în cadrul invocării (fără nume) tuturor sfinților?
Şi eu sunt pentru pomenirea lor (doar) la Cununie, iar ziua în care sunt trecuţi în calendar să fie un fel de "zi a familiei creştine".Eu însă cred că locul lor cel mai potrivit este la otpustul Cununiei. O famile sfîntă ca ocrotitoare a familiilor creștine, deoarece ceilalți sfinți invocați la acest otpust oferă un ajutor și o pildă mai greu de înțeles.
De ce se face această diferență?Da, asta este varianta corectă.Sarut mana parinte! As vrea sa va intreb cum este corect:
Slava...Si acum...Doamne miluieste (de 3 ori), Parinte binecuvinteaza
Formula "Întru numele Domnului..." în faţă, aceasta se pune doar după rugăciunea "Cel ce în toate vremea..." la Ceasuri, Miezonoptică, Pavecerniţă şi înainte de Hexapsalm. La Otpustul obişnuit această formulă nu se pune, ci aşa cum aţi indicat la prima variantă.
Nu cunosc detalii, dar nu m-aş mira să fie o greşeală strecurată, mai ales că tendinţa de a pune peste tot "Întru numele Domnului" este veche şi puţini care i-au înţeles logica. La Biserica unde slujesc strana spune tot timpul "Întru numele Domnului..." şi eu nu mă grăbesc "să-i corectez".Dar de ce și înainte de Hexapsalm se spune ”Întru numele Domnului...”, dacă este prezent preotul?
De ce atunci în Ceaslov, în unele locuri prin "Otpust" se are în vedere doar binecuvântarea finală? De ex., la Vecernie: "Cuvine-se cu adevărat... Slavă... Şi acum... Doamne miluieşte (de 3 ori). Binecuvântează... Apoi se face otpustul".Liturgica românească numeşte Otpust mare:
- Înţelepciune
- Binecuvântează
- "Cel ce este", binecuvântat este Hristos, Dumnezeul nostru
- Amin. Întăreşte Dumnezeule...
- Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuieşte-ne pre noi
- Ceea ce eşti mai cinstită
- Slavă Ţie, Hristoase Dumnezeul nostru...
- Slavă, Şi acum, Doamne miluieşte, Binecuvântează
- Hristos adevăratul Dumnezeul nostru.
Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori