La greci şi români nu se mai face nicio diferenţă între Liturghii, iar cădirea este făcută de protos.Care este randuiala cădirii de la Heruvic la LDIS ?
La ruşi însă, cădirea la Heruvic este făcută de diacon, numai că la LDIS ea se limitează doar la altar, nu şi soleea. Şi chiar dacă lipseşte diaconul, preotul cădeşte tot numai altarul. Iar R. Taft arată că aceasta e vechea rânduială de cădire în acest moment!
Eu cred că toată treaba asta cu mutarea şi întoarcerea Agneţului a fost articificial complicată. În trecut, Sfintele Taine nici nu se păstrau pe Sf. Masa, ci în skevofylakion, într-un baldachin special sau dacă acesta lipsea, pe proscomidiar. Teoretic, se poate şi acum. Totuşi, având practica ultimelor secole, Sf. Agneţ se poate doar întoarce cu pecetea în sus pe Discul pe care deja se află (dacă nu este într-un artoforion special), şi la pauza dintre starea a II-a şi a III-a să fie transferate, ca să nu se mai întrerupă psalmul şi să fie suficient timp pentru a turna vin-apă în potir, a face cădirea şi a strânge antiminsul (dacă acesta a fost desfăcut).Dacă avem două rânduri de Sfinte Vase, putem să punem duminică agnețul rezervat LDIS pe al doilea Disc, si acesta să rămână pe Sf. Masă până miercuri, iar atunci să-l deplasăm la proscomidiar la timpul cuvenit (în timpul stării a III-a a catismei), fără a mai face operațiile specifice stărilor I si II (desfacerea antimisului si mutarea agnețului pe disc) ? De fapt, acest lucru s-ar putea realiza chiar dacă avem doar un singur rând de Sfinte Vase.