Mai ales dacă o eliminăm, căci:Chiar dacă eliminăm Obednita?
Unde stau şi ce fac la ora ceea? Cred că asta-i întrebarea de bază, nu dacă mănâncă sau beau ceva...cunosc preoti de mir care fac duminica liturghia ( ca exemplu ) Sf. Ioan sau a Sf. Vasile , unii ajuneaza de la miezul noptii 00:00 , altii de la ora 03:00 AM (daca stau mai mult), avand in vedere ca proscomidia o fac de la 09:00 iar liturghia de la 10:00...
iar când vine vorba să binecuvânteze Sfintele Agnețe, după invocarea Sfântului duh, preotul zice: Și fă, adică, pâinea aceasta... (iar nu pâinile aestea, căci unul este Hristos), binecuvântându-le pe toate, o dată. Iar când va fi să le înalțe, la: Sfintele, sfinților, le înalță pe toate împreună. (Liturghier 2012, p. 286)
Expresia „ca Presfințite” mă derutează. Vrea să spună „ca (în cazul în care se pregătesc mai multe pâini pentru Liturghia Darurilor) Presfințite (/Înaintesfințite)”?Iar la consacrare/ desăvârșire, dacă este o singură pâine, preotul spune: „și fă pâinea aceasta”, iar nu „pâinile acestea” din pricina părticelelor; iar dacă sunt mai multe pâini ca Presfințite, atunci spune: „Și fă pâinile acestea”, iar la înălțare înalță pâinea sau pâinile, dacă sunt mai multe, nu și părticelele/ miridele. (Ioan I. ICĂ jr, De la Dionisie Areopagitul la Simeon al Tesalonicului, integrala comentariilor bizantine, Deisis, Sibiu, 2011, p. 422.)
Am văzut pe starețul Efrem de la Schitul Vatopedin Sfântul Andrei Saray din Karyes-Athos, că purta pe cap Sfântul Aer în chipul acesta, în timpul Vohodului Mare de la LDIS. Mi s-a părut ceva dumnezeeiesc aici, adică adevărat, inspirat. De ce oare?Se pare că este o tradiţie foarte veche, din moment ce o au şi ruşii, dar numai la hirotonia în preot. Şi eu când am fost hirotonit preot, la Intrarea Mare, am purtat pe cap pocrovăţul mare. Iată un exemplu:
Nu cunosc nimic mai mult despre istoria sau simbolismul acestui gest. Un lucru este clar: LDIS a conservat mult mai bine vechile rânduieli (cu este, de exemplu, rânduiala cădirii la Heruvic, dar numai la ruşi) şi nu-i exclus ca această practică să fi avut loc şi la Liturghiile obişnuite.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori