Nu este nici obligatoriu, dar nici de lepadat! Dar aceasta, numai in cazul Axionului "Axion estin", adica "Cuvine-se cu adevarat...". In celelalte cazuri, fiecare Axion praznical are stih special inclus chiar in Axion.As dori sa stiu va rog, daca inainte de cantarea (Axionului la Liturghie) trebuie spus stihul:"Bucura-te ceea ce esti plina de har"? Multumesc!
Odată un liturgist a citit asta şi a zâmbit...Nu este nici obligatoriu, dar nici de lepadat! Dar aceasta, numai in cazul Axionului "Axion estin", adica "Cuvine-se cu adevarat...". In celelalte cazuri, fiecare Axion praznical are stih special inclus chiar in Axion.As dori sa stiu va rog, daca inainte de cantarea (Axionului la Liturghie) trebuie spus stihul:"Bucura-te ceea ce esti plina de har"? Multumesc!
Chiar va rog!Dacă e cazul, pot reveni cu un comentariu mai consistent.
Şi da, şi nu!Introducerea cantarii Axionului si al Anti-Axionului in cadrul Anaforalei este similara cu introducerea sithului: Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu mantuieste-ne pre noi! de la Ectenie.
Aşa scrie poate într-o notă a traducătorului român...La noi, la romani, orice cantare in cinstea Maicii Domnului de la Liturghie se numeste Axion! Am citit despre aceasta in vol. III: Dialoguri Liturgice, al Lui Ioannis Foundoulis! Oricum, multumesc de precizari!
Nu scrie asa ceva. Era o continuitate la ce am afirmat inainte de a cita volumul distinsului liturgist. Adica, la noi la romani, in general, Axion este denumirea pentru cantarea in cinstea Maici Domnului, interpusa in cadrul Anaforalei.Aşa scrie poate într-o notă a traducătorului român...
Dar când vezi la modul general ce fel de traducere fac aceia şi câte gafe pe pagină, îţi dai seama şi câtă dreptate au în ce spun. Cred că nivelul intelectual al preoţilor şi cântăreţilor nu este atât de slab, ca să nu înţeleagă de ce o singură cântare poate fi numită Axion.
Ceea ce spuneţi este foarte bine întemeiat. La fel de bine cred că pot lipsi şi alte cântări-perdea din Liturghie:Teoretic Axionul poate să nu fie pus deloc, iar Anaforaua să fie rostită tare integral fără pauze.
Cica pe la Lupșa nu se canta, au o priveghere care o fac periodic cu o liturghie mai diortosita, pe care o slujesc periodic.Teoretic Axionul poate să nu fie pus deloc, iar Anaforaua să fie rostită tare integral fără pauze.
Părinte, haideţi să nu exagerăm.Ceea ce spuneţi este foarte bine întemeiat. La fel de bine cred că pot lipsi şi alte cântări-perdea din Liturghie:
-partea de după Vrednic şi drept este
-Sfânt, Sfânt... am auzit că unii Părinţi de prin sec. VI s-au opus introducerii acesteia
-Pe Tine Te lăudăm
-Binecuvîntarea Mare şi Otpustul, şi probabil multe altele.
Probabil că aceste cuvinte au generat împotriviri, nu mai reţin unde am citit despre ele.doar cuvintele "Bine este cuvântat cel ce vine..." apar mai târziu.
Exact la acest adaos m-am referit. Prima parte Vrednic şi drept este era un răspuns, şi nu o cântare.doar adaosul "a ne închina..." este foarte târziu,
Anaforaua să fie rostită tare integral fără pauze
Deschideţi topicul, puneţi una sau mai multe întrebări clare şi discutăm.Anaforaua să fie rostită tare integral fără pauze
despre aceasta probabil putem discuta pe un alt topic.
Nu este secundar, ci "de umplutură". Eu aş citi Anaforaua tare (fără întreruperi), iar Axionul l-aş cânta cât împart anafura. Aşa toate ar fi la locul lor: şi istoric şi simbolic.Daca Axionul a fost introdus prin secolul XII, asta nu inseamna ca este un element secundar al Liturghiei.
Îmi vine să rîd când îmi aduc aminte că, paraclisier fiind, exprimam astfel de opinii iar părintele îmi zicea: ”așa să faci tu la tine la biserică”. Iar mai târziu, când îi spuneam ce făceam, îmi zicea: ”fii mai atent, să nu-ți permiți acolo la tine ceea ce facem noi aici”.Nu este secundar, ci "de umplutură". Eu aş citi Anaforaua tare (fără întreruperi), iar Axionul l-aş cânta cât împart anafura. Aşa toate ar fi la locul lor: şi istoric şi simbolic.
Dar cine vă împiedică să respiraţi? Numai apă să nu beţi între timp...pe mine nu m-ar duce vocea să citesc toată Anafora Sf. Vasile dintr-o răsuflare.
Mă iertaţi, dar cred că n-aţi înţeles despre ce vorbim noi aici.Axionul pare mentionat de Nicolae al Andidei (1085-1095). Dupa epicleza, arhiereul (intaistatatorul) rostea: Mai ales pentru preasfanta, curata...
Deci era inainte de secolul XI.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator