Ba este foarte esential ,eu nu trec asa usor peste acest fapt pt ca asta arata ca Ieromonahii nu sunt branconieri -cum ziceti d-stra- si se baga forsat in parohie ci ei raspund doar chemarii iar cei din parohie sunt liberi s-o faca aceasta chemare la ei acasaLa randu-mi, nu gasesc nimmic amuzant mai ales cand discutam lucruri atat de serioase, unele chiar grave. Faptul ca sunt chemati sau nu e relativ si neesential - aoricum asta nu e o scuza si nici o motivatie sau cuvant de indreptatirepe mine cel putin ma amuza discursul d-stra ,nu ca ar fi rau, este bun si in principiu eu sunt de acord,dar felul in care il expuneti cumva cu off,oricum eu am vrut doar sa arat ca sunt si anumite situatii cind trebuie vazut si altfel,nu am scris ca sa intru in polemica.Vad ca aici raspunsul l-ati dat singur,vreau doar sa precizez ca monahii nu se baga buzna in parohie sint totusi chemati ,poate or fi fost si niste exagerari dar cel putin eu nu cunosc nici macar un singur exemplu in manastirile din locul unde vietuiesc eu.
Ceea ce spuneti d-stra cu statul in munte nu poate fi un criteriu al etalarii duhovniciei care masoara cu nr anilor stati ,vreti sa va dau multe nume de mari duhovnici din sf munte care aveau impartita viata atit in sf munte cit in provincie ? si asta pt cei din lume ca sa nu mai vb de marii stareti de la optina sau chiar pr Cleopa,Iustin,Vichentie Malau,Antim Gaina si multi altii,sau altii care sunt actuali.(si aici nu ma refer la exceptii - ca exceptie, sa zicem ca poate fi Ok, in anumite imprejurari sa mearga monahul sa faca oaresce servicii). De fiecare data cand este chemat (in parohiile din lume) monahul este scos afara din manastire iar asta nu este spre zidirea lui (nu ca lumeas ar fi rea); chemarea monahului, parinte Silvestru - si sunt convins ca o stiti, este alta, nu sa slujeasca la mese in lume. Mergeti in Athos si vedeti cam cum inteleg monahii de acolo aspectele de care vorbim. Cunosc un monah athonit (roman de al nostru) care de 30 de ani nu a iesit din munte si nu a vazut chip de femeie!!!! Regula acolo e ca abia dupa 3 ani (sau 5 ani, nu mai tin minte exact) de vietuire neintrerupta, fara a iesi din munte, esti considerat minah athonit. Asta asa..... ca sa avem elementul comparativ. Adica, daca tot vb. de nivelul duhovnicesc al unora si-l comparam cu cel monahal, sa vedem cat de duhvnicesti sunt si acestia, adica monahii. Oare nu sunt prea lumesti? N-am auzit ca parintele Cleopa sau Iustin Parvu sa fi iesit din manastire ca sa faca cununii si botezuri pe la credinciosii din lume.
Pt mine chiar ca nu are nici cea mai mica importanta cum ma banuiti ,si eu cred ca am explicat suficient de bine si nu am pretentia sa le primiti cele spuse,dumneavoastra priviti lucrurile la modul ideal dar realitatea este totusi alta si nu aveti dreptate cind spuneti ca impartirea administrativa sa facut ca sa nu incurce monahul jurisdictiile.: 2. e cel putin susceptibila la comentarii afirmatia ca, citez : fii duhovnicesti ....e cu mult mai mult decit enoriasi, daca nu chiar eronata; Eu vad aceasta afirmatie ca pe o izvodire scolastica sau kiar mai rau,Nu vreau sa va banuiesc de rea credinta - eu cred totusi ca am explicat suficient de bine! REPET - nu faceti confunzie intre enorie si enoriasi, adica nu aplicati aceleasi criterii enoriei si enoriasilor; enoria/parohia este o impartire administrativa, corect, dar care contine/cuprinde suflete, oameni, biserici vii - acelea sunt incredintate pastorilor, pe acelea le are parohul in grija si ei trebuie sa fie/devina/ajunga/ cresac la statura de fii duhovnicesti , TOTI! De ce s-a facut impartirea administrativa? din motive lesne de inteles, evidente, dar si pt. ca nu cumva monahii/vreun monah sa iasa de sub jurisdictia lui si sa intre in cea a parohului .Nu,sa nu vi se para suceptibila afirmatia,enoria este oricum o inpartire administrativa,enoriasi sunt toti cei care locuiesc geografic sau administrativ intr-un anume loc,sunt si acei oameni- care de fapt alcatuesc cea mai mare parte-care vin doar din an in pasti la biserica sau la botez si la cununie si oricare alte evenimente ,pe cind intre fiu si parinte exista legaturi sufletesti,tainice, sentimentale, de dragoste si fiul e in acelasi timp si invatacel si practicant adevarat ,incercind sa asculte pe cit ii sta cu putinta pe Hristos si pe pr sau care si el la rindul sau are capacitatea de a fi parinte
Da este ,dar oricine are libertatea sa alega altul daca el nu corespunde din punct de vedere calitativ.Ca sa intelegeti mai bine hai sa comparam: parohie=manastire - enoriasi=monahi Asa cum un monah, daca pleaca dintr-o manastire in alta intra sub ascultarea si jurisdictia celelalte, fara a fi impiedicat totusi sa-si pastreze duhovnicul.... tot asa si in lume. Dar, parinte Silvestru, eparhia (episcopie, arhiepiscopie, mitropolie, patriarhie) nu este tot o impartire administrativa? Chiriarhul locului nu este el oare parinte duhovnicesc?
Aici chiar ca ma uimiti eu inca nu am vazut asa ceva,poate dim motiv de boala sau batrinete,aratatimi si mie preotul ala care duminica sta in pat si se uita la televizor in t liturghiei?Credeti ca intr-o eparhie nu sunt si preoti asemeni credinciosilor de care spuneti ca vin din an in pasti la biserica?
Nu stiu de ce am impresia ca vreti sa ma contraziceti cu orice pret indiferent daca aveti sau nu dreptate,v-am mai spus nimeni nu se baga abuziv.Atunci, logic, ar trebui ca un chiriarh vecin sau mai monah decat primul, sa le poarte de grija acestora, ca unul ce este mai imbunatatit - nu da buzna, poate este totusi chemat, nu? ca sa va citez.
D e ce mi le suciti ,eu aici am aratat doar insusirile fiilor adevarati,eu nu am vazut Ieromonahi care sa faca prozelitism in mod abuziv in parohie,imi face impresia ca parca ati avea obsesie la termenul de monahi eu am vrut doar sa temperez un pic lucrurile si n-am nici cea mai mica intentie sa fiu partinitor.Si in manastire la fel. Aspectul duhovnicesc este neingradit de limite jurisdictionale - adica omul e liber sa-si aleaga singur duhovnicul, dar exista totusi si o impartire ADMINISTRATIVA, jurisdictionala, care trebuieste pastrata/respectata si nicidecum incalcata sub pretextul unor pretentii de viata imbunatatita!!!!!!!
Daca spuneti ca intre fiu si parinte exista legaturi sufletesti,tainice, sentimentale, de dragoste si fiul e in acelasi timp si invatacel si practicant adevarat ,incercind sa asculte pe cit ii sta cu putinta pe Hristos si pe pr sau si asa este, atunci sa faca bine monahul care face braconaj sub pretextul dragostei de fiii pierduti, sa nu lase pe nici unul sa se piarda - sa mearga misionar prin carciumi, prin casele oamenilor si sa-i cheme la biserica; adica de ce sa se multumeasca doar cu crema, 2-3 care-l asculta? Sa faca el pana la capat lucrarea parohului.
Daca nu am dat exemple nu inseamna ca nu le cunosc ,dar va rog nu ma siliti aici sa vb ca tocmai de aceea nu am vrut sa afisezAm subliniat eu partea de final. Nu trebuie sa facem NICICUM diferenta, parinte, indiferent de ce credem sau intelegem noi!!!! Haideti sa nu transformam discutia in lume versus monahi. De ce aduceti exemple negative? Oare nu vedem asta tot timpul la stiri? Nu vedeti cum lupta unii impotriva bisericii? Noi ce facem, le dam apa la moara? Chiar DVS singur spuneti ma ingrozesc uneori si de taxele care aud ca se pun. - deci nu stiti sigur, nu ati verificat, nu cunoasteti detaliile cazului. Dati o serie de exemple (si e f. grav ceea ce spuneti ca se intampla) dar nu faceti decat sa va uitati peste gard?prin unele locuri daca ar fi numai atit ar fi bine insa sa ajuns,vai nu mai spun, sa se gresasca din punct de vedere dogmatic in mai multe privinte ,va dau doar un exemplu :in unele biserici de unde vietuiesc eu nici cristelnita nu este in biserica ,botezul se face doar prin stropire ca la catolici ,si ex ar putea continua ,atunci eu va intreb este bine ca enoriasul sa caute in alta parte sa boteze copilul corect din punct de vedere canonic si dogmatic ?din nefericire cam asa s-a ajuns acum ,eu ma ingrozesc uneori si de taxele care aud ca se pun...,mai bine tac,nu generalizez,am mai spus daca parintele este parinte in adevaratul sens al cuvintului atunci ma plec in fata lui cu multa cucernicie,nu fac diferenta intre preotia lui si a unui Ieromonah.
Intre o situatie de urgenta recunoscuta de canoane si o situatie generalizata ca normala este o diferenta,va rog sa o faceti si d-straCredeti ca eu nu as putea sa va dau exemple de felul acesta (si din lume, si din manastire)? Si oare ce ar fi mai grav - un botez facut prin stropire (deci valid - ca in situatii de criza/urgenta) sau ... si ma opresc aici.
Sunt de acord, dar daca nu gaseste intelegere din partea parohului lor cum trebuie sa faca ?Cum sunt si cazurile unor monahi care se amesteca in treburile parohiilor vecine. :o Ca pastoratia lor e in manastire, nu in parohiile vecine! Chiar daca sunt chemati si pe-acolo, nu trebuie sa vina decat cu acordul/stinta sau impreuna cu parohul (ca sa-l ajute si, eventual sa-l ridice duhovniceste, nu-i asa, si pe acesta).IOACHIM scrie: nu fii duhovnicesti care atarna de epitrahilul lui!!!
asa ar fi ideal...,dar vedeti d-stra de multe ori intervin anumite interese personale care primeaza in defavoarea celor pastorale...
Sau pr. de mir nu se mantuieste cu turma? Nu da raspuns pt. fiecare enorias, pardon, era sa spun... client, asa cum monahul staret nu va fi intrebat de oile din afara, ci de cele din manastire.
Nu am uitat dar nu era vb despre monahi si apropo monahii toti se mantuesc,nu marefer la toti cei in haine negre ci la monahi.Nu stiu daca se va mantui sau nu,de cele mai multe ori cred ca-si rupe gitul cu preotia,pt ca a crezut ca-i un mijloc de cistig,cinste si trai bun,nu-si da seama ca e o responsabilitate enorma,cred ca uni se vor mantui si uni nu ,atit preoti cit si enoriasi.Da raspuns pt cele ce i-a invatat,pt cit i-a invatat si pt cele ce putea sa faca si nu lea facut,iar daca aici isi da tot interesul si totusi uni nu-l asculta s-au pleaca in alta parte nu mai da raspuns,dar viata lui sa fie model si sa nu dea pricina de sminteala.La fel si in manastire IOACHIM ,Ieromonahul care primeste un mirean ca fiu duhovnicesc va raspunde de mantuirea lui si de exact aceleasi fapte mentionate ca si pr de mir si sa stiti ca aceasta regula a libertatii este si in manastire lasata,adica nu toti vietuitorii se spovedesc la staret ci si la alti duhovnici si nu toti in aceeasi manastire ci si in alte locuri si staretul nu va raspunde pt cei care nu-i sunt supusi ,cu toate ca sunt in aceeasi manastire ,de ce? pt ca noi nu ne am pus pe noi insine stapini peste oameni ci cum spune Mantuitorul ''pe cel care vine la mine nu-l voi da afara'' dar nici nu ma duc sa-i caut sa-mi fie mie supusi.AMIN! Doar atat, ca in privinta mantuirii ati uitat sa pomeniti si de monahi - sau ei se mantuiesc toti, oricum!?! Da` ce, n-ati auzit de unii care s-au dus la manastire, CITEZ: pt ca au crezut ca-i un mijloc de cistig,cinste si trai bun,nu-si da seama ca e o responsabilitate enorma???
Ultimele sublinieri le-am facut ca sa nu mai fie nevoie sa scriu eu ceea ce singur ati si spus deja. E bine ca totusi sunteti de acord ca nu e de datoria lui, a monahului, sa-i caute!
Deci enoriasii sunt fii duhovnicesti, parinte Silvestru, PUNCT.
Pai asta e morala nascuta din legea lasata de Hristos,ce credeti ca manastirea e loc de adunatura de derbedei sau de neispraviti-poate o fi pe unele locuri si din astia din incompetenta unor stareti- , dar in general cine vrea sasi faca de cap si nu se adapteaza normelor de exigenta/disciplina stabilite este scos pe poarta manastire la fel de repede ca si cind a venit.IAR gresiti parinte Silvestru!!!!!!!!! Fiu duhovnicesc este chiar si cel neascultator sau risipitor. Este tot fiul tau, tot oaie cuvantatoare. Poate o fi si asta o kestie care tine de monahi (unii, ca sa nu generalizam) - sunt fii numai aia buni, aia care te asculta. Nu te mai asculta? Mars inapoi in lume, de unde ai venit, nu vrei sa asculti... du-te la popa tau din sat!
Pai tocmai asta este ,indiferenta si nepasarea este mama rautatii,da asa trebuie sa fie pr de parohie sa mearga nu numai cind este chemat si cu icoana la Nastere si Botezul Mantuitorului ci cit de des se poate pe la casele ''fiilor'' lui ,sai mustre,indemne,povatuiasca si cu binele si cu asprimea cu si fara timp,tr sa-i faca sa inteleaga starea grava in care se afla pe cei rataciti.Deci enoriasii sunt fii duhovnicesti, parinte Silvestru, PUNCT. Adica sunt incredintati preotului, care este parinte duhovnicesc. De aceea preotia este o slujire. Sau trebuie sa fii indiferent fata de ala care nu stie ce-i cu biserica si care nu te asculta sau ti-e chiar potrivnic?
Am folosit termenul de duhovnicesti pt a face diferenta de fii dupa trup si mi se pare mai potrivit decit cel de spiritual.Concluzionez ca intelegeti oarecum eronat termenul duhovnicesc ca referindu-se la sensul unei vieti inalte, duhovnicesti.... cand de fapt este vorba de sensul unei infieri - adica nu fii trupesti, in sens biologic, ci spirituali, precum nasul si finul de botez sau cununie.
poate ar trebui sa reluati pilda fiului risipitor, sau mai bine zis a Tatalui primiitor!!!IOACHIM scrie:Deci enoriasii sunt fii duhovnicesti, parinte Silvestru, PUNCT.
daca au acele insusiri enumerate de mine mai sus sunt de acord daca nu ,nu
Si nu pierdeti din vedere si sensul mai larg - ma refeream la toti fiii duhovnicesti in general, adica si la cei din lume, nu doar la cei din manastire. ca de aici pornise discutia nu?IOACHIM scrie: IAR gresiti parinte Silvestru!!!!!!!!! Fiu duhovnicesc este chiar si cel neascultator sau risipitor. Este tot fiul tau, tot oaie cuvantatoare. Poate o fi si asta o kestie care tine de monahi (unii, ca sa nu generalizam) - sunt fii numai aia buni, aia care te asculta. Nu te mai asculta? Mars inapoi in lume, de unde ai venit, nu vrei sa asculti... du-te la popa tau din sat!
Pai asta e morala nascuta din legea lasata de Hristos,ce credeti ca manastirea e loc de adunatura de derbedei sau de neispraviti-poate o fi pe unele locuri si din astia din incompetenta unor stareti- , dar in general cine vrea sasi faca de cap si nu se adapteaza normelor de exigenta/disciplina stabilite este scos pe poarta manastire la fel de repede ca si cind a venit.
cel putin e bine ca ne-am lamurit cine trebuie sa mearga si sa se ocupe de toate astea!!! cat despre denigrare ma abtin. Eu va pot da si exemple INVERS. Cand preotii de mir se plang ca monahii sunt prea permisivi, ca fac spovedanie in grup sau prea superficial sau chiar ca impartasesc fara spovedanie! Si credeti-ma, este caz real.Pai tocmai asta este ,indiferenta si nepasarea este mama rautatii,da asa trebuie sa fie pr de parohie sa mearga nu numai cind este chemat si cu icoana la Nastere si Botezul Mantuitorului ci cit de des se poate pe la casele ''fiilor'' lui ,sai mustre,indemne,povatuiasca si cu binele si cu asprimea cu si fara timp,tr sa-i faca sa inteleaga starea grava in care se afla pe cei rataciti.Dar daca tu nu le vb niciodata de pacat,nici macar in predica,nu porti grija de mantuirea lor,esti indiferent,te comporti fata de ei ca si cind totul este normal.Dar daca tu ii primesti cu bratele deschise la impartasit indiferent de pacatele lor cind vin ei asa o data sau de 2-3 ori pe an,ba inca mai si incuviintezi anumite pacate sau este f grav daca numai taci din gura,daca ierti totul de-a valma,fara discernamint,cind se vor inteleptii? cind se vor lasa de pacate?si pe deasupra mai si denigrezi monahii ca pun canoane opritoare de la sfinte pt unele pacate,care de fapt leau stabilit sfintii,cum vrei sa-i povatuesti?Ai vrut sa fi preot dar teai intrebat daca esti bun ? esti sigur ca-i duci pe calea mantuirii ? sau crezi ca se merge oricum ?
Sa se adreseze IN SCRIS eparhului, pe cale ierarhica - intai aduce la cunostinta preotului, apoi protopopului si ierarhului. TOTI trebuie sa facem ascultare, nu numai in manastire. Asta e problema, ca fiecare face ce vrea. Va garantez eu ca e suficient o singura data sa se intample si pe viitor isi va corija atitudinea (sigur, asta depinde si de ierarh); va fi un castig pt. toti, altfel, peste ani, va adauga greseli si mai mari, tocmai pt. ca i s-a permis. Macar o dojana arhiereasca... acolo!Cum sunt si cazurile unor monahi care se amesteca in treburile parohiilor vecine. Ca pastoratia lor e in manastire, nu in parohiile vecine! Chiar daca sunt chemati si pe-acolo, nu trebuie sa vina decat cu acordul/stinta sau impreuna cu parohul (ca sa-l ajute si, eventual sa-l ridice duhovniceste, nu-i asa, si pe acesta).
Sunt de acord, dar daca nu gaseste intelegere din partea parohului lor cum trebuie sa faca ?
Cu bucurie tin sa va informez, in acest caz, parinte, ca si crestinii (enoriasii) din lume toti se mantuesc,nu ma refer la toti cei cu numele de crestin ci la crestinii adevarati.Nu am uitat dar nu era vb despre monahi si apropo monahii toti se mantuesc,nu marefer la toti cei in haine negre ci la monahi.
- raspunsul dvs. nu e complet. Sa inteleg atunci ca acceptati ca nivelul monahilor nostri lasa si el de dorit, daca e sa-l comparam cu cel atonit, bunaoara. Eu la asta ma refeream . Si nu din motive ce tin de anti-contra-impotriva (doar duhovnicul meu este monah) ci pt. a tempera modestia dvs. privind calitatea pr. de mir.IOACHIM scrie: (si aici nu ma refer la exceptii - ca exceptie, sa zicem ca poate fi Ok, in anumite imprejurari sa mearga monahul sa faca oaresce servicii). De fiecare data cand este chemat (in parohiile din lume) monahul este scos afara din manastire iar asta nu este spre zidirea lui (nu ca lumeas ar fi rea); chemarea monahului, parinte Silvestru - si sunt convins ca o stiti, este alta, nu sa slujeasca la mese in lume. Mergeti in Athos si vedeti cam cum inteleg monahii de acolo aspectele de care vorbim. Cunosc un monah athonit (roman de al nostru) care de 30 de ani nu a iesit din munte si nu a vazut chip de femeie!!!! Regula acolo e ca abia dupa 3 ani (sau 5 ani, nu mai tin minte exact) de vietuire neintrerupta, fara a iesi din munte, esti considerat minah athonit. Asta asa..... ca sa avem elementul comparativ. Adica, daca tot vb. de nivelul duhovnicesc al unora si-l comparam cu cel monahal, sa vedem cat de duhvnicesti sunt si acestia, adica monahii. Oare nu sunt prea lumesti? N-am auzit ca parintele Cleopa sau Iustin Parvu sa fi iesit din manastire ca sa faca cununii si botezuri pe la credinciosii din lume.
Ceea ce spuneti d-stra cu statul in munte nu poate fi un criteriu al etalarii duhovniciei care masoara cu nr anilor stati ,vreti sa va dau multe nume de mari duhovnici din sf munte care aveau impartita viata atit in sf munte cit in provincie ? si asta pt cei din lume ca sa nu mai vb de marii stareti de la optina sau chiar pr Cleopa,Iustin,Vichentie Malau,Antim Gaina si multi altii,sau altii care sunt actuali.
- eu as zice ca privesc lucrurile nu neaparat idealist ci ASA CUM AR TREBUI ELE SA FIE IN BISERICA. Ca realitatea este oarecum diferita nu ma face pe mine idealist, ci trebuie sa ne faca pe toti mai ravnitori si doritori de tot binele!!! Partea cu monahul care sa nu incurce jurisdictiile era o ironie (poate prea fina). Acum o regret - am tendinta sa fiu mai temperamental si ma aprind usor. Dar daca reluati textul veti vedea ca ideaa era simpla - jurisdictiile au un rol esential.Pt mine chiar ca nu are nici cea mai mica importanta cum ma banuiti ,si eu cred ca am explicat suficient de bine si nu am pretentia sa le primiti cele spuse,dumneavoastra priviti lucrurile la modul ideal dar realitatea este totusi alta si nu aveti dreptate cind spuneti ca impartirea administrativa sa facut ca sa nu incurce monahul jurisdictiile.
V-ati grabit sa raspundeti fara sa citit atent. Eu aici vorbeam despre CHIRIARH, adica despre episcopul locului. Daca el este parinte duhovnicesc al preotilor din eparhie, oare poate EPARHUL/Episcopul vecin sa intervina si sa faca el cele indrituite, trecand peste autoritatea celuilalt, adica facand braconaj, ca tot va place termenul???!!!! Evident comparatia nui este valabila si pt. preotii din eparhie, care, spre deosebire de credinciosi, care-si pot alege alt duhovnic, ei, preotii sunt sub ascultare (afara de unele cazuri de exceptie).IOACHIM scrie: Ca sa intelegeti mai bine hai sa comparam: parohie=manastire - enoriasi=monahi Asa cum un monah, daca pleaca dintr-o manastire in alta intra sub ascultarea si jurisdictia celelalte, fara a fi impiedicat totusi sa-si pastreze duhovnicul.... tot asa si in lume. Dar, parinte Silvestru, eparhia (episcopie, arhiepiscopie, mitropolie, patriarhie) nu este tot o impartire administrativa? Chiriarhul locului nu este el oare parinte duhovnicesc?
Da este ,dar oricine are libertatea sa alega altul daca el nu corespunde din punct de vedere calitativ.
Aceeasi neatentie, pe care o pun pe seama oboselii si a orelor inaintate. Cum sa va imaginati asa ceva? acum ar trebui sa spun eu: Comparatia avea alt sens: asa cum in parohie sunt astfel de credinciosi... superficiali, tot la fel si in EPARHIE pot fi preoti superficiali, nevrednici, pr. problema. Asta TOT nu-l indreptateste pe EPARHUL VECIN sa faca el braconaj, ci TREBUIE sa se adreseze MAI INTAI colegului sau cu dojana sau mustrare si apoi SINODULUI.IOACHIM scrie:Credeti ca intr-o eparhie nu sunt si preoti asemeni credinciosilor de care spuneti ca vin din an in pasti la biserica?
Aici chiar ca ma uimiti eu inca nu am vazut asa ceva,poate dim motiv de boala sau batrinete,aratatimi si mie preotul ala care duminica sta in pat si se uita la televizor in t liturghiei?
Iar eu va spuneam ca altceva spune principiul jurisdictional. Poate asa traim cu impresia ca nu ne bagam - si chiar nu ar fi o problema daca asta ar reprezenta o exceptie (ar fi si absurd sa facem acum hartii si instiintari pt. orice nimic, o aghiasma acolo sau o spovedanie, impartasanie - dar numai ca exceptie) - DAR dvs. insiva ati spus ca situatia a degenerat pana acolo incat deja se predica la amvon ati/contra/impotriva ceea ce arata o tensiune fie nejustificata (omu` ala e nebun, e dus, are impresii sau e anti-monahal SAU are si el partea lui de dreptate, poate a fost provocat, tocmai de o astfel de atitudine inj care ni se pare normal sa tulburam viata parohiei).Nu stiu de ce am impresia ca vreti sa ma contraziceti cu orice pret indiferent daca aveti sau nu dreptate,v-am mai spus nimeni nu se baga abuziv.
- nici nu am afirmat asa ceva -reluati din urma, si nici eu nu am vazut sau auzit Ieromonahi care sa faca prozelitism in mod abuziv in parohie. Spuneam DOAR ca, daca tot intra in parohii, preocupati de cele duhovnicesti ale enoriasilor, atunci sa o faca pana la capat, pe toata linia. Adica exageram si eu tot in ideea de a arata ca e gresita suprapunerea jurisdictiilor. Sa fie atunci si monah, si PAROH. Si atunci stim una si buna. Si sa nu ramaneti cu imperesia gresitaca am ceva cu calugarii - Doamne fereste. Fac doar un silogism si il duc pana la capat fara sa ma ascund dupa deget.D e ce mi le suciti ,eu aici am aratat doar insusirile fiilor adevarati,eu nu am vazut Ieromonahi care sa faca prozelitism in mod abuziv in parohie,imi face impresia ca parca ati avea obsesie la termenul de monahi eu am vrut doar sa temperez un pic lucrurile si n-am nici cea mai mica intentie sa fiu partinitor.
Vad ca vreti sa transformam discutia in unii versus ceilalti, care-s mai buni etc. Acum sa inteleg ca ar trebui sa va duc si eu exemple de sfinti care au trait in lume, unii casatoriti, sa va reamintesc si ca monahii TOTI s-au nascut nu in manastire , ca ar fi absurd, ci in lume s.a.m.d am o tolba plina.Daca eu reprezint pozitia manahilor iar d-stra pe aceea a preotilor de mir nu inteleg in aceasta situatie de ce imputati aceasta misiune de chemare monahilor ,ca doar eu cel care ii reprezint -pe monahi- nu am numit pe toti fii ci d-stra ,asadar daca ii considerati pe toti fii ,inclusiv pe cei din circiumi atunci sunteti de doua ori in plus dator sa-i cautati ,ca doar sunt fii dumneavoastra,de ce sunt totusi atitia prin circiumi? de ce nu-i aduceti la biserica? sunt fii d-stra cum puteti sta linistit cind jumatate din sat traesc in concubinaj? cind stiti ca daca ii gaseste moartea asa -de altfel cum de multe ori se si intimpla-vor merge la pierzanie vesnica ?sau nu mai spun s. a.
Monahi am mai auzit sa faca treaba asta ,de ex: Ioan Colov pe Taisia desi nu era preot,altul pe desfrinata din bordel cu psaltirea tot prin pateric, Nona pe sf Pelaghia,altul pe sora lui dupa trup sf Simeon cel nebun pt Hristos si e plina patristica de astfel de ex,dar ce se intimpla,aceia de atunci nu erau haituiti de p de mir si nici considerati din astia,era sa uit ..branconieri...,este un cuvint undeva care spune ca: nici voi nu intrati...nici pe altii nu-i lasati...,nu asi vrea sa se implineasca cuvintul asta cuiva ,dar cam asa se pare ca d-stra ingraditi libertatea mirenilor,eu va inteleg sunteti asemenea acelor parinti care se impotrivesc f mult copiilor lor care vor sa mearga la manastire si inconstient le fac un mare rau,doar pt ca asa li se pare lor ca-i bine.
am si eu 2 intrebari,ati pomenit undeva ca sunt preoti care cauta duhovnici buni pe la manastiri,de ce mirenii n-ar avea voie sa faca treaba asta decit in cazuri de exceptie?preotii de ce au voie? Dupa dumneavoastra la ce ar trebui sa se limiteze preotul de manastire in slujire pt mireni ?
- Eu doar ata va reprosam, ca vorbiti din AUZITE; asa v-ati exprimat dvs. parinte. Daca dvs. cunoasteti exemple, o fi asa, nu am de unde sa stiu, eu m-am referit doar la ce ati afirmat mai inainte. Putet verifica sau ma puteti crede pe cuvant, e alegerea dvs.Daca nu am dat exemple nu inseamna ca nu le cunosc ,dar va rog nu ma siliti aici sa vb ca tocmai de aceea nu am vrut sa afisez
Cu sau fara binecuvintarea pr paroh?Dragi ieromonahi, v-aţi cam abătut de la subiect şi nu ştiu ce tot bateţi pasul pe loc cu problema asta.
Până una-alta, eu duminică mai am o cununie...
În Basarabia (şi în toată Biserica Rusă), în oraşe, nu există împărţire în parohii şi fiecare merge unde vrea. Şi întrucât aceştia sunt fii duhovniceşti de-ai mei, i-am cununat fără măcar să-mi pun întrebări de astea mai mult sau mai puţin formale. Mai ales că eu botez şi cunun fără taxe, pe când la parohii îi jumuleşte de bani, de aceea vreau să-l văd pe parohul care are careva pretenţii la mine.Cu sau fara binecuvintarea pr paroh?Dragi ieromonahi, v-aţi cam abătut de la subiect şi nu ştiu ce tot bateţi pasul pe loc cu problema asta.
Până una-alta, eu duminică mai am o cununie...
Doar nu-ti imaginezi ca s-a dus (se duce) in satul vecin??? Au venit mirii la manastire! Doar despre asta discutam!Cu sau fara binecuvintarea pr paroh?Dragi ieromonahi, v-aţi cam abătut de la subiect şi nu ştiu ce tot bateţi pasul pe loc cu problema asta.
Până una-alta, eu duminică mai am o cununie...
Ei, nu-i chiar aşa. Botezurile şi Cununiile nu le facem în mănăstire, ci în paraclisul fostei Facultăţi, care e mai într-o parte. În mănăstire nu facem astfel de servicii, iar acolo unde le facem, avem binecuvântarea fostului episcop.Doar nu-ti imaginezi ca s-a dus (se duce) in satul vecin??? Au venit mirii la manastire! Doar despre asta discutam!Cu sau fara binecuvintarea pr paroh?Dragi ieromonahi, v-aţi cam abătut de la subiect şi nu ştiu ce tot bateţi pasul pe loc cu problema asta.
Până una-alta, eu duminică mai am o cununie...
saracul, Dumnezeu sa-l ierte !.... Exista o filmare de nunta unde juca cu paharul pe cap stand la masa. Studii nu are. De multe ori se imbata umbland pe la fiii si fiicele lui duhovnicesti.....
Corect! N-ar strica insa o erata, o corectura, in cea ce priveste afirmatia: că preoţii de la parohii se atârnă mai neserios decât am eu pretenţia că le facem. . Adica asta e deja un inceput de mandrie si o generalizare GROTESCA in ceea ce priveste preotia de mir. N-as vreasa continui, desi am cuvintele la mine - poate protosinghel se referea totusi la un caz particular!Şi eu rămân pe principiul ca ieromonahii să nu săvârşească botezuri şi cununii, mai ales în mănăstire. Dar de aici nu trebuie trasă concluzia că ei nu ar avea dreptul (sacramental) să le săvârşească.
Iar cât priveşte extrem de puţinele servicii care le facem noi, o facem cu binecuvântare, doar pentru fiii duhovniceşti ai mănăstirii şi pentru că preoţii de la parohii se atârnă mai neserios decât am eu pretenţia că le facem. Catehizare, spovedanie şi multă grijă înainte de după primirea acestor Taine.
Mi-ar plăcea să vorbim mai ales despre acest aspect.
Hai sa nu vorbim aici despre cazuri particulare!!! Astea se rezolva/discuta la spovedanie sau in consistoriu, dupa caz. Chiar nu cred ca ar folosi cuiva sa discutam despre diversi dezaxati sau despre ratacirile personala ale unora sau altora. Asa ca.... ce sa mai comentam? Da Doamne sa fi fost tu subiectiv si sa fi exagerat!Am mai scris pe tema aceasta de la inceput. Si raman la aceeasi parere ca nu-i normal ca un ieromonah sa savarseasca botezuri si cununii. M-am condus dupa ce scrie in "Dreptul Canonic". Vedeti la inceputul topicului. Ce-i rau in aceasta? Va dau un exemplu real si personal. [......]. Ei, poftim comentati, daca e bine. Iata care sunt urmarile. In asa imprejurari cum sa mai privesti problema???
Pai nu o mai privim nicicum!!! Mergem la ierarh si cerem sfat, facem ascultare si ne rugam unii pentru altii! Celui ce i se pare ca sta sa ia aminte sa nu cada!!!In asa imprejurari cum sa mai privesti problema???
Părinte, vă rog să ţineţi cont de faptul că majoritatea din cei care scriu aici pe forum sunt din România şi eu sunt obişnuiţi cu realităţi puţin diferite de ale noastre din Basarabia. Şi într-adevăr nu e cazul să generalizăm situaţii particulare, chiar dacă acestea ar deveni dominante într-un timp şi loc.Nu am exagerat. Am incheiat subiectul. Ce consistoriu??? Ma faci sa rad! Daca o sa mai am ceva de spus, o sa va spun mai privat.
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori