Problema nu e doar de unde vine, ci şi cui se adresează. Fără îndoială această regulă este pt monahi.Am citit pe un alt topic cum Părintele Petru Pruteanu spune că nu înţelege să facă ascultare în orice condiţii, adică nu ascultă de tâmpenii.
Într-adevăr, sunt două sfaturi la sfinţi care, de fapt, nu se bat cap în cap dacă le analizăm.
Primul curent spune să faci ascultare la orice, căci duhovnicul răspunde de sufletul tău. Acest sfat vine din Muntele Athos.
Acest sfat este destinat mai ales oamenilor din lume cu referire la duhovnicii pe care-i au aceştia, fie ei şi ieromonahi.Al doilea curent, reprezentat de Sfântul Ignatie Briancianinov, spune să facem ascultare cu discernământ (eu mi-am ales tema de licenţă la Sfântul Ignatie, şi mi se pare cel mai adecvat vremurilor noastre). Dacă duhovnicul te îndeamnă la păcat sau erezie, trebuie neapărat părăsit pentru a nu ajunge cu el în iad.
Defapt acest lucru nu este exclus nicăieri şi niciodată, ci uneori sau pe alocuri el e mai puţin probabil.în Sfântul Munte, unde duhovnicii sunt trăitori, este exclus să îndemne la păcat sau erezie.
De acord.În Rusia, pe vremea Sfântului Ignatie Briancianinov, mulţi preoţi erau în înşelare diavolească, în misticism bolnav, şi cine avea un asemenea duhovnic risca să îşi piardă mântuirea. De aceea, Sfântul Ignatie recomanda ca fiecare creştin să verifice dacă ceea ce spune preotul este în conformitate cu Sfânta Scriptură şi cu scrierile Sfinţilor Părinţi.
Cu puţine excepţii, eu cred că sfatul Sfântului Ignatie Briancianinov este aplicabil vremurilor noastre, dominate de laxism canonic şi religios. Nu trebuie să ascultăm de nimeni care ne îndeamnă la păcat sau erezie, oricine ar fi acela, pentru a nu ne pierde mântuirea!
Nu prea sunt de acord cu selectarea unui sfant pe care sa-l numim "cel mai adecvat vremurilor noastre". Consider ca perspectiva aceasta ne lipseste de a vedea importanta multor alti sfinti.Al doilea curent, reprezentat de Sfântul Ignatie Briancianinov, spune să facem ascultare cu discernământ (eu mi-am ales tema de licenţă la Sfântul Ignatie, şi mi se pare cel mai adecvat vremurilor noastre). Dacă duhovnicul te îndeamnă la păcat sau erezie, trebuie neapărat părăsit pentru a nu ajunge cu el în iad.
Deşi poate nu e conform subiectului profit de ocazia dată de Petre C pentru a-mi exprima şi eu frica de a nu mai îndeplini canoanele doar pentru că "în vremurile noastre nu se mai poate" şi astfel să ne abatem subtil dar să ne abatem de la trăirea autentică.Nu prea sunt de acord cu selectarea unui sfant pe care sa-l numim "cel mai adecvat vremurilor noastre".
V-ati avantat cam mult cu afirmatia d-voastra! Mare grija!E un text in Sfintele Scripturi care spune :"dati Cezarului ce este la Cezarului, si lui dumnezeu ce este al lui Dumnezeu". Ce poti spune omului spune omului, ce se cuvine numai Dumnezeu sa auda spune-I doar Lui.
Daca ai pacatuit impotriva lui Dumnezeu, trebuie sa te duci la EL sa te marturisesti.
Unde spune asa ceva in Scripturi? In IIoan ,capitolul 1, cu versetul 9 si 2 cu versetul 1, te contrazic:Ceea ce spunem omului, care de fapt e duhovnicul nostru, la spovedanie, de fapt ii spunem lui Dumnezeu. Preotul e doar un martor. Tot el e cel prin care Dumnezeu ne povatuieste si ne ajuta sa scapam de unele patimi/pacate. De aceea nu e recomandat sa ne ducem cu spovedania la mai multi preoti. Unul singur e indeajuns. Trebuie facuta ascultare.
Acum revenind la subiect, ascultarea de duhovnic merge pana la erezie! Pana atunci oricat de prostesti si copilaresti ar fi cele date noua de duhovnici, trebuiesc implinite fara sa cartim si fara sa ne opunem. In acest sens gasim in paterice multe pilde de ascultare.
Adica in Grecia un mirean nu poate avea duhovnic?Sau ar putea avea dar nu se obisnuieste?Defapt acest lucru nu este exclus nicăieri şi niciodată, ci uneori sau pe alocuri el e mai puţin probabil.
De fapt ideea e mult mai complexă: până la un punct duhovnicul trebuie cercetat bine şi "chiar pus la încercare" într-un anumit fel, după care te predai în grija lui "fără drept de apel". La asta se referă stareţii athoniţi şi regula de care vorbesc ei este pt monahi. La greci în general nu este dezvoltată "instituţia duhovniciei" pt mireni.
Da, la ei e ceva mai diferit. Pentru detalii ar trebui să-l rugăm pe "eelianos" sau pe "pr_Maxim Melinti" care cunosc mai în de aproape practica liturgică din Grecia. Scrieţi-le pe privat şi invitaţi-i să ne răspundă aici mai detaliat.Adica in Grecia un mirean nu poate avea duhovnic? Sau ar putea avea dar nu se obisnuieste?
Cine ve-a spus vouă asta?Duhovnicul mireanului nu intra de obicei în amănunte ale vieții. Pe când la mănăstire, duhovnicul trebuie sa știe și gândurile cele mai adânci, pentru ca ucenicul sa nu cada în înșelare. Gândurile sunt greu de cernut, mai ales cele de-a dreapta, și este nevoie de un povățuitor încercat.
Le-am scris dar probabil nu au mai "trecut" pe aici.Cred ca e mai dificila situatia in care un mirean nu are un duhovnic.Ce se intampla cu cei ce nu gasesc indrumarea potrivita in cadrul familiei lor si ale rudelor?Da, la ei e ceva mai diferit. Pentru detalii ar trebui să-l rugăm pe "eelianos" sau pe "pr_Maxim Melinti" care cunosc mai în de aproape practica liturgică din Grecia. Scrieţi-le pe privat şi invitaţi-i să ne răspundă aici mai detaliat.Adica in Grecia un mirean nu poate avea duhovnic? Sau ar putea avea dar nu se obisnuieste?
Înapoi la “MORALĂ şi SPIRITUALITATE: aspecte practice ale vieţuirii ortodoxe”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori