Au fost date in pagina 1.
In schimb voi nu ati adus nici macar un argument.
Ceea ce aţi adus nu sunt argumente. Este nevoie de citatele respective ale sfinţilor care i-aţi adus ca temei . Nu doar că ei spun aşa...Şi, vă rog, nu de pe Wikipedia, unde fiecare poate să spună ce vrea şi fără să fie verificat.
Şi eventual, să aduceţi ceva date bibliografice, fie din traducerile româneşti sau alte limbi.
Până atunci, pot să vă spun doar atât, când veţi citi PSB-urile şi tratatele Sf Părinţi, vă veţi convinge de falsitatea afirmaţiilor.
Le-am citit.
Dar ce sunt daca nu sunt argumente. Citeste bade Gheorghe ca ti-am dat si citate. Eu ti-am dat citat fie el si de pe Wikipedia,dar ti-am dat citat care se regaseste si pe Orthodox.wikipedia in limba engleza. Sustine acelasi argument al sinodului din Siria. Voi nu ati adus absolut nici un citat / argument.
"It is useful to note that a regional council in Persia in 410 introduced one of the earliest forms of the filioque in the Creed; the council specified that the Spirit proceeds from the Father "and from the Son." Coming from the rich theology of early East Syrian Christianity, this expression in this context is authentically Eastern. Therefore, the filioque cannot be attacked as a solely Western innovation, nor as something created by the Pope."
http://orthodoxwiki.org/Filioque#Early_ ... e_Filioque
Esti liber sa-l refuti.
O sa-ti traduc in romaneste, citatele din parinti, la care apropo ai sursa data( fiind preot trebui sa le ai deja gasite )
Maxim Marturisitorul : Prin natură, Sfântul Spirit în fiinţa Sa îşi ia în mod substanţial originea din Tatăl prin Fiul (Chestiuni lui Thalassium, 63).
Hilarius din Poitiers, în anul 357:
În privinţa Sfântului Spirit (....) este din Tatăl şi din Fiul, izvoarele Lui (Trinitatea, 2:29)
Didim cel Orb, în anul 362:
"Sf. Spirit primeşte de la Fiul ceea ce este natura Lui (...) Aşa cum nu are Fiul nimic altceva decât ceea ce primeşte de la Tatăl, nici Sf Spirit nu are altă substanţă decât cea primită de El de la Fiul (Sf Spirit, 37)
Epifanie al Salaminei, în anul 374:
"Tatăl mereu a existat şi Fiul mereu a existat şi Sf Spirit respiră de la Tatăl şi de la Fiul (Omul bine ancorat, 75)
Vasile cel Mare, în anul 375:
"Prin Fiul, care este unul, El (Sf Spirit) este legat de Tatăl, care este unul, şi prin El însuşi completează fericita Treime" (Sf Spirit, 18:45)
"Bunătatea naturii (divine), sfinţenia (acestei)naturi şi demnitatea regală ajunge de la Tatăl prin singurul Său Fiu la Sf Spirit. Din moment ce mărturisim cele trei Persoane în acest fel, nu este o încălcare a sfintei dogme a monarhiei (ibid 18:47).
Ambrozie al Milanului, în anul 381:
"Sf Spirit, când purcede de la Tatăl şi de la Fiul, nu se separă pe El de Tatăl şi nu se separă pe El de Fiul. (Sf Spirit, 1 :2 :120)
Grigore din Nysa, în anul 382:
"Tatăl are noţiunea (atributul) de neoriginat, nenăscut şi Tată întotdeauna: unicul Fiu este înţeles împreună cu Tatăl, venind de la El şi inseparabil legat de El. Prin Fiul şi împreună cu Tatăl, imediat şi înainte ca cel mai vag concept să se interpună între ei, Sf Spirit este şi El perceput conjunct" (Contra lui Eunomie, 1)
Chiril al Alexandriei, în anul 424:
"Din moment ce Sf Spirit când este în noi transformă fiinţa noastră făcând-o conformă lui Dumnezeu şi El purcede le la Tatăl şi de la Fiul, este foarte limpede că este de esenţă dumnezeiască" (Comorile Sfintei Treimi, teza 34)
Sf. Cyril din Alexandria (m. 444) a folosit o mare varietate de formule pentru a exprima relatia dintre Duhul si Fiul:
El vine de la Fiul
El purcede din Fiul
--Adv. Nest. IV, 1 (PG 76, 173A-B)
El purcede din Tatal si Fiul
--De recta fide ad Reg. Or. alt. LI (PG 76, 1408B)
--De ador. I (PG 68, 148A)
El purcede din Tatal prin Fiul
--De ador. I (PG 68, 148A)
--Adv. Nest. IV, 3 (PG 76, 184D)
Sf. Augustin 408:
"(..) Tatal si Fiul sunt principiul Duhului Sfant, nu doua principii ci asa cum Tatal si Fiul sunt un Dumnezeu, cu privire la Duhul sunt un principiu" (Trinitate 5:14-15)
Sf Atanasie 362:
"El este cel ce da Duhuluii si orice Duhul are, are de la Cuvant." (Impotriva Arienilor III 24)
Papa Leo cel Mare:
"(..) ca si cel care a nascut nu ar fi Unul, iar cel care a fost nascut Altul iar cel care purcede din ambii Altul " (Catre Turribius, Epistola 15)
"(..) daca Fiul este cel Unul Nascut din Tatal, Sf. Spirit este Spiritul Tatalui si al Fiului(...) subzistand din eternitate din ceea ce este Tatal si Fiul" (Predica 75; Sermons 75)