Sufletul este duh, asa cum si ingerii. Sf. Ioan Damaschinul vorbeste de diferite gradatii ale "volatilitatii" duhurilor, extremele fiind Dumnezeu=Duh Absolut, "fata de care orice alt duh este grosolan", iar pe de alta parte, sufletul uman, duh si el, insa intrepatruns cu trupul, legat de el, numai impreuna formand fiinta umana (sufletele celor morti nu sunt deplin oameni, fiind fara trupuri, dar vor deveni abia la Invierea de la Judecata).de ce ingerii sunt duhuri, ce esenta/constitutie au duhurile si ce constitutie are sufletul ?
Dupa asemanarea cu lumea celor "vazute", formata din fiinte, obiecte si procese, se poate ipotiza si existenta in lumea duhului a entitatilor analoage: ingerii sunt fiinte rationale, dar ce este "sabia" unui inger, daca nu un "obiect" rational, sau ce este gandul, daca nu un proces rational. Exista miscare in lumea duhului? Exista schimbare? In ce mod, prin ce mecanism, duhul poate influenta materia/lumea vizibila. Aici aveti "masa rotunda" a celor mai mari desbateri metafizice si dogmatice din toate timpurile. Erorile pot fi extrem de grave, duhul redus la creatura poate submina eternitatea divina (arianism), creatura absolutizata poate anihila duhul (ateism, materialism vulgar mecanicist etc).
Doar cateva idei.