Articolul părintelui Valica este extrem de slab, părtinitor şi pur speculativ. L-am citit pe blogul "apologeticum", dar mai mult mi-au plăcut unele mesaje şi vreo două dintre ele vreau să le redau, să nu se piardă. Spun asta pt că cei care îşi închipuie că fără ei Ortodoxia moare, iubesc să şteargă ceea ce nu le place.
În ce priveşte Duminica, prima zi a saptmanii, cerceteaza calculele pascale din scrierile lui Athanasie cel mare (inclusiv tabelele lui Hippolit), pana la Dionisie exigul, Maxim Marturisitorul, Ioan Damaschin.
Vei vedea ca fiecare zi a saptamanii are o litera: alfa pt Duminica, beta pt Luni, gama pt marti, delta pt miercuri, epsilon pt joi, sigma pt vineri si zeta pt Sambata! Aceasta este numerotarea corecta, patristica a zilelor saptamanii.
Atat in calendarul grecesc cat si in cel sarbesc prima zi a saptamanii este Duminica! Despre cel rusesc nu stiu, ar trebui verificat.
Luni n-a fost niciodata prima zi a saptamanii, ci DUMINICA ESTE PRIMA ZI A SAPTAMANII SI IN ACELASI TIMP ZIUA A OPTA! NICIODATA NU A FOST DUMINICA ZIUA A SAPTEA, IAR NUMEROTAREA AIURITA CU DUMINICA ULTIMA ZI ZAPACEA PE CRESTINII CARORA ADVENTISTII LE ARGUMENTAU CA SAMBATA ESTE ZIUA A SAPTEA. NU STIAU SA-I COMBATA CU MARTURISIREA ADEVARULUI: DE CE PRAZNUIM ZIUA I A SAPTAMANII, SAU ZIUA A OPTA SI NU PE A SAPTEA.
Iata de la Sf. Vasile cateva cuvinte:
“Facem rugaciuni stand in picioare in zi de Duminica dar nu cunoastem toti motivul. Facem aceasta nu numai pt a ne reaminti prin aceasta pozitie in ziua invierii de harul care ni s-a dat, de faptul ca am inviat impreuna cu Hristos si ca trebuie sa privim catre cele de sus – ci si pt ca aceasta zi pare sa fie chip al veacului viitor. De aceea, desi este INCEPUTUL ZILELOR SAPTAMANII, nu a fost numita de Moise prima, ci una. pt ca zice Scriptura s-a facut seara si s-a facut dimineata, zi una, ca si cum aceeasi zi avea sa aiba loc de mai multe ori. Aceasta zi este UNA SI IN ACELASI TIMP A OPTA si simbolizeaza pe acea cu adevarat una si a opta zi la care s-a referit Psalmistul in unele suprascrieri ale psalmilor (este vb de Ps 6 si Ps 12/11-LXX, care au coment patr extraordinare cu privire la supratitlurile “pt al optulea, pt sfarsit”); este starea care se va arata dupa acest timp, ziua cea fara de sfarsit, care nu cunoaste seara nici a doua zi, acel veac netrecator si fara de sfarsit. Prin urmare, Biserica isi invata fii sa se roage in aceasta zi stand in picioare, pt ca prin continua amintire a vietii celei fara de sfarsit, sa nu neglijeze merindele necesare in vederea mutarii.”
Toti Sf Parinti nu au identificat niciodata ziua Duminicii cu sabatul vechitestamentar, cu ziua sambetei, pt ca Domnul Dumnezeu ne-a randuit “o alta zi de odihna” (Evr. 4, 4-10)!
Duminica este “una” a “sambetelor”, pt ca “sambata” se refera la cele 7 zile a saptamanii, Sf.Ioan Damaschin era sirian, si in ebr si siriaca, saptamana si sabatul poarta acelasi nume. Traduci cum vrei.
Respectiv “una” pt ca doar prima, doar Duminica este numita de Moise “zi una”, pt a indica unicitatea si continuitatea timpului veacului viitor, (sau ziua neinserata), pe care-l simbolizeaza: “In chip propriu si natural ziua intaia a fost numita “una” pt a arata unicitatea veacului. [...] Scriptura cunoaste si ziua cea neinserata cea continua, cea fara de sfarsit pe care psalmistul a numit-o “a opta” (Ps 6, Ps 12/11) pentru ca se afla in afara acestui timp saptamanal. Incat fie de zici zi, fie de zici “zi”, fie de zici “veac” vei exprima aceeasi idee. Daca ai numi “zi” starea aceea, una este si nu multe, iar daca ai numi-o “veac”, unul este, si nu multe. Asadar Scriptura, ca sa duca mintea noastra spre viata ce va sa fie, a numit “una” icoana veacului, parga zilelor, pe cea de o varsta cu lumina, Sf. Duminica, cea cinstita cu Invierea Domnului.” (Sf. Vasile cel Mare, Omil. Hexaim. p 96; textul citat in cealalta postare este din “Despre Duhul Sfant”)
Aici se poate verifica Sf. Athanasie cel Mare. El numeste zilele saptamanii “zei”: zei 1 = Duminica, zei 2 =luni, etc. Ca numele planetelor erau si nume de zei. Iar latinii numeau Feria I, Feria II, feria III…sau simplu I, II, III, IV… Textul exista in siriaca si latina,
aici e traducerea in engleza. Iar pt restul Sf. Parinti pana la Ioan Damaschin P.G. 19.