Arhimandrit Mihail Stanciu,
Câteva întrebări și lămuriri adresate ”stiliștilor”
Pornind de la “lamuririle” din
http://ro.wikipedia.org/wiki/Galaction_Cordun
http://mitropoliaslatioara.ro/stire.php?id=88
adresez la randul meu, sincer, cateva intrebari si lamuriri:
1. G. Cordun, dovedind fermitate prin pozitia luata inca din 1916, daca era atat de mare “aparator” al credintei lui “ortodoxe”, de ce nu s-a dus la stilisti in 1923-1924, 1926, 1929, ci abiaa in 1955? Ori pana atunci si-a permis sa guste puterea si slava, poate si ”fripturile” demnitarilor lumesti si comunisti si pre-comunisti (familia regala, elita politica) cu care era bun prieten? Asta daca tot e sa spunem adevarul…
2. Judecand dupa logica limitata a stilistilor, daca B.O.R. ar fi pierdut harul in 1923 si ar fi cazut sub “anatemele” inchipuite de stilisti, atunci ar rezulta ca si G.Cordun a fost hirotonit in 1935 de niste falsi episcopi, deci el nu e episcop valid, neavand succesiune apostolica. Corect? Deci tot ce a facut el dupa acea hirotonie falsa e invalid, necanonic, inclusiv hirotoniile… Totusi, logica aceasta este stramba.
3. De cand in Biserica este democratie? Conform declaratiei lui,
„Subsemnatul arhiereu Galaction Cordun, cu domiciliul în Bucureşti, raionul Nicolae Bălcescu, str. Cuza Vodă nr.2, şeful spiritual al Bisericii Pravoslavnice Tradiţionale de Răsărit (Biserica Ortodoxă de stil vechi), declar prin prezenta în faţa clerului şi poporului din toate parohiile şi mănăstirile de pe teritoriul R.P.R. că: Eu, arhiereul Galaction Cordun, de bunăvoia mea şi nesilit de nimeni, am acceptat propunerea şi alegerea pe care poporul a făcut-o în persoana mea, de a fi şeful spiritual al acestei Biserici, arhiereul ei, aşa cum am declarat Sfântului Sinod în scrisoarea pe care am trimis-o prin Tribunalul Capitalei R.P.R. la 5 aprilie 1955, scrisoare menţionată în revista Bisericii Ortodoxe Române, Buletinul Oficial al Sfântului Sinod, nr. 3-4.
Asupra acestei declaraţii publice n-am renunţat niciodată. Declar în faţa poporului dreptcredincios că sunt şi rămân Arhiereul şi Şeful spiritual al Bisericii Pravoslavnice Tradiţionale de Răsărit, mărturisire pe care o fac pentru totdeauna .”—Galaction Cordun“
poporul propune si tot el dispune. Unde este teocratia Bisericii? Nu toti capii sectelor isi gaseau sprijin in “poporul” care-i urmau si pe care-l manipulau?
4. B.O.R., fiind parte din Biserica lui Hristos, aflata continuu sub inspiratia Duhului Sfant, a anatematizat francmasoneria in 1937 si hotararea aceea este valabila si azi.
5. Eu unul, ca si aproape toti clericii B.O.R., urmandu-i pe Sfintii Parinti si in acord cu invatatura Bisericii Ortodoxe, condamn deschis toate ereziile, inclusiv catolicismul si ecumenismul, globalismul new-age-ist si anarhismul filozofico-stiintific. Deci toate acuzațiile stiliștilor mai mult sau mai puțin ”oficiali” sunt minciuni și calomnii.
6. Nadajduiesc in mila si harul lui Dumnezeu ca toate dezbinarile din Biserica sa piara, iar aceasta dorinta o pun inaintea Domnului Hristos si in firavele mele rugaciuni.
7. Prioritatea stilistilor de la noi ar trebui sa fie macar unirea dintre ei (ca tot sunt de 5 feluri), daca tot au o cauza comuna – vechiul calendar, daca nu unirea cu Hristos si cu Biserica mama (cu tot cu sfintii si smeritii ei slujitori) la sanul careia au crescut, s-au hranit, si pe care au parasit-o si o blameaza acum pe la toate colturile…
Fiecare e liber sa-si exprime parerile, insa nu devin neaparat si authoritative numai pentru simplul motiv ca, asemenea cazului de fata, sint emise de un cleric.
1. Cu aceeasi rea intentie l-am putea judeca si pe Sf. Apostol Pavel care in loc sa-l urmeze pe Hristos din tinerete a ales sa umble cu fariseii si cu autoritatile lumesti profitind de pozitia sa sociala, persecutind si omorind crestini pina in ziua in care Dumnezeu i-a destupat mintile.
2. Corect. Numai ca toate acelea au fost indreptate canonic de Biserica Ortodoxa (cea Adevarat Ortodoxa) a Greciei la sfirsitul anilor 70 si proces re – confirmat mai tirziu de ROCOR (Biserica Rusa din Afara Rusiei) cu care BOSV s-a aflat in comuniune.
3. Dintotdeauna. In Biserica Ortodoxa poporul dreptcredincios este aparatorul credintei. Ca exemplu, Metaxakis, patriarh ecumenic, a fost alungat de la palat si din functie de poporul rasculat in 1923 pentru ca a schimbat calendarul. Si-atunci asa cum poate da jos un patriarh, tot asa de bine poate si alege un episcop la vreme de mare incercare.
4. Degeaba a anatemizat-o atita timp cit masoni se perinda la conducere si lucrarea lor este implinita.
5. “Aproape toti clericii B.O.R.” este o afirmatie foarte hazardata data fiind situatia din interiorul BOR, dar chiar si asa, nici un cleric nu poate fi mai ortodox decit episcopul sau. Atita timp cit il pomeneste la slujba, indifferent de marturisirea lui de credinta, impartaseste osinda aceluia daca este eretic. Mai mult, nu te poti limita la a condamna la nesfirsit ereziile. Datoria pastorului este de a-si proteja oile de ereticul care nu mai este episcop, ci lup in piele de oaie, si de a le duce sub obladuirea episcopilor drept maritori.
Ecumenismul este sustinut de intregul sinod BOR cu “capul descoperit” in biserica si prin acte oficiale, si nu de ieri, ci incepind cu 1924, cind au schimbat Sfinta Traditie prin adoptarea reformei calendarului, prin sustinerea dupa 1965 a ridicarii anatemelor puse pe parasinagoga Papei la 1053, prin participare in Consiliul Mondial al Bisericilor, prin semnarea acordurilor de la Chambesy si Balamand, prin saptamina de rugaciune ecumenista, etc.
6. Si noi nadajduim la fel.
7. Nefiind ecumenisti prioritatea stilistilor nu este unirea celor carora li se zice stilisti, calendaristi sau ortodocsi adevarati, ci prea marirea lui Dumnezeu si mintuirea membrilor Bisericii Sale, iar acea Biserica este doar Una si Sfinta. Sigur, ca si in cazul tuturor religiilor de pe pamint, exista unii (si de stil vechi, si de stil nou) care isi spun ca sint Biserica, dar din punctul de vedere al Bisericii toti aceia sint doar uscaturi si putreziciuni, schisma si erezie, care se pot intoarce la Trupul lui Hristos din proprie vointa, dar numai prin pocainta.